AnnakayMedlem sedan sep. 2003143 inlägg Är sjuk och trött och hoppas någon kan hjälpa mig innan jag faller ihop över tangentbordet.
Jag ska ordna en besöksstatistik som kan visa antal inloggningar på sidan per dag.
Jag har gjort en tabell: (använder SQL server)
tblLogins
userID (int)
login_date (datetime)
Varje gång någon loggar in så sparas userID och login_date.
Nu vill jag skriva ut antal inloggningar per dag. Hur ser SQL-satsen ut för det?
Tacksam för proffshjälp, känner mig ganska dum just nu.. :(
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Lagrar du både datum och tid i login_date, eller endast datumet?
AnnakayMedlem sedan sep. 2003143 inlägg Bara datumet... Tror jag... Använder Date()... Ska jag använda något annat?
The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg använder du bara datum kan du väl skriva:
select count(*) from tblLogins group by login_date
eventuellt kan du lägga till
order by login_date desc
eller
order by login_date asc
om du vill ha den sorterad efter datum
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det kan vara bra att ha med login_date i SELECT då också, så man vet vilket datum som hör till vilket antal. ;)
AnnakayMedlem sedan sep. 2003143 inlägg Hur då menar du?
select count(login_date) from tblLogins group by login_date ???
Vad får jag i recordsetet?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Nä, så här menade jag:
select login_date, count(*) as antal from tblLogins group by login_date order by antal
mvh
AnnakayMedlem sedan sep. 2003143 inlägg Jag tyckte väl att det var någonting som fattades... AS ANTAL! Jag försökte förstå vad det första förslaget skulle returnera, men tyckte det verkade konstigt.
Ja men då så.. Nu funkar det! Miljarder tack, dagen är räddad!