Jag har en SQL-fråga som fungerar och en liknande som funkar men inte som jag vill :(
Databasen är Visual Fox Pro 8
Den här fungerar utan problem men saknar en kolumn jag vill ha:
SELECT g_Order.INVOICEID, g_Order.STATUSID, g_Order.DateInvoice, g_Order.DateDue, g_Order.LINKID, g_Order.BACKLINK, g_Order.sum_n AS Summa,
g_Order.sum_vat AS Moms, g_Order.curr_paysum AS Totalt, SUM(g_Res.Debet - g_Res.Kredit) AS Saldo, g_Order.crinvoiceid
FROM gurudata!g_Order INNER JOIN
GuruData!g_MainL ON g_MainL.LinkID = g_Order.LinkID INNER JOIN
GuruData!g_Res ON g_MainL.MatchID = g_Res.MatchID
WHERE g_Order.INVOICEID > 0 AND InList(g_Order.STATUSID, 5700, 5800) AND g_Order.ContID = 30033
GROUP BY g_Order.INVOICEID, g_Order.linkid, g_Order.STATUSID, g_Order.DateInvoice, g_Order.DateDue, g_Order.LINKID, g_Order.BACKLINK, g_Order.sum_n,
g_Order.sum_vat, g_Order.curr_paysum, g_Order.crinvoiceid
Den här frågan innehåller det fältet jag vill ha men tyvärr returnerar den dubletter:
SELECT g_Order.INVOICEID, g_Order.STATUSID, g_Order.DateInvoice, g_Order.DateDue, g_Order.LINKID, g_Order.BACKLINK, g_Order.sum_n AS Summa,
g_Order.sum_vat AS Moms, g_Order.curr_paysum AS Totalt, SUM(g_Res.Debet - g_Res.Kredit) AS Saldo, g_Order.crinvoiceid, g_Res.paydate
FROM gurudata!g_Order INNER JOIN
GuruData!g_MainL ON g_MainL.LinkID = g_Order.LinkID INNER JOIN
GuruData!g_Res ON g_MainL.MatchID = g_Res.MatchID
WHERE g_Order.INVOICEID > 0 AND InList(g_Order.STATUSID, 5700, 5800) AND g_Order.ContID = 30033
GROUP BY g_Order.INVOICEID, g_Order.linkid, g_Order.STATUSID, g_Order.DateInvoice, g_Order.DateDue, g_Order.LINKID, g_Order.BACKLINK, g_Order.sum_n,
g_Order.sum_vat, g_Order.curr_paysum, g_Order.crinvoiceid, g_Res.paydate
Fältet jag har lagt till är g_Res.paydate
Hur löser jag detta?