Jag har en databad som innehåller att antal artiklar.
Enkel? och kort beskrivning av DB
En artikel kan har flera författare, en författare kan har flera artiklar. Artiklarna är indelade i sektioner, en sektion kan ha flera artiklar men en artikel kan bara ha en sektion!
Glasklart eller hur!!!
Databasen
art:
art_ID * key, autonbr *
art_url *txt* ' länk till den site där artikeln ligger.
art_titel *txt * ' Den text som beskriver länken(text som visas
på webben)
sektion_ID *nbr* ' ID från sektions tabellen
forfattare:
forf_ID *key, autonbr*
forf_fNamn *txt*
forf_eNamn *txt*
forf_beskr *txt*
art_forfattare:
art_ID *key*
forf_ID *key*
sektion:
sektion_ID *key autonbr*
sektion_beskr
Som det är nu så vet jag inte hur jag skall lösa det med FLERA författare på samma artikel utan att ful hacka det. Eller det kanske är ett måste.
som det är tänkt så skall jag kunna sortera och presentera en lista på artiklar soretade på Efternamn eller Sektion.
Jag har lyckats så lång att jag får fram alla artiklera som fyller en viss kategoir. jag har bygget ett Query i Access com löser detta åt mig, men den löser inte problemet med att få ut alla författare till samma artikel. Som det är nu så ser jag bara den författaren som jag sorterade på tex:
Lundin och Jönsson har skrivit en artikel tillsammans. När jag sorterar på bokstaven L så dyker då den artikeln upp i listan, helt korrekt, men hur skall jag lyckas fixa så att jag även får med att Jönsson är med skyldig till den samma måste jag då in och ful hacka lite ? eller kan jag lösa det "THE SQL WAY"