webForumDet fria alternativet

Konvertera bit to varchar

4 svar · 261 visningar · startad av iing9808

iing9808Medlem sedan sep. 200445 inlägg

Jag har ett fält i databasen som är av typen bit. Kolumnen heter enabled. Om min sql sats ser ut så här:

SELECT enabled from tel

så får jag ut true och false som träffar. Hur ska jag då göra för att endast få de som är true? Jag har provat med enabled = 1, enabled='1' och enabled is TRUE, men inget av det jag provar med fungerar. Går det på något vis att konvertera bit till varchar så jag kan köra enabled= 'True'?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Enklast möjliga:

SELECT * FROM tel WHERE enabled = true

Och: välkommen till wF! :)

mvh

Jag kanske måste tala om hela sanningen. Det är så att jag har ett program som man kan skriva in egna SQL frågor, så jag vet ju faktiskt inte exakt hur den slutgiltiga sqlsatsen ser ut som skickas till databasen. Men allt annat har fungerat precis som det ska. Nu fick jag detta svar: [Microsoft][ODBC SQL Server Driver][SQL Server]Invalid column name 'true'. Då såg det ut så här: SELECT * from tel where enabled=true

Och tackar!

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Hmm, knasigt. Mitt minne säger mig att den borde funka, liksom denna:

SELECT * FROM tel WHERE enabled = 1

Kan du inte se till att programmet loggar eller visar dig exakt vilken SQL-fråga som körs?

Ursäkta, upptäckte SBS när jag dissikerade mina villkor, hade missat en parentes. Det fungerar med enabled=1, men inte med enabled=true. Tack för hjälpen att vakna!

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)