webForumDet fria alternativet

@@IDENTITY och @@ROWCOUNT

5 svar · 340 visningar · startad av OveRRidE

OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Om jag anropar någon av dessa, vilket scope befinner sig de i då? Alltså; är det per min connection, per transaktion eller per hela databasen?

Om jag insertar en rad och Pelle Luser insertar en rad precis efter mig, men innan min @@IDENTITY-statement exekveras, kommer min @@IDENTITY returnera hans senaste ID? Dessutom, om jag insertar i en tabell och Pelle i en annan, påverkar det mitt resultat? Är det alltid per min tabell, eller är det generellt för alla tabeller i databasen (eftersom man aldrig anger vilken tabell man menar i anropet)?

Många frågor, inga svar. ;) Tacksam om någon kan reda ut detta, för jag hittar ingen ingående info om det.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

@@identity är specifik för din 'connection'. Dvs, innehåller det senaste räknarvärdet som skapades av en insert du gjorde. Pelle får ett eget värde.

Det är alltså det räknarvärdet som skapades av din insert, i vilken tabell det nu än månde vara.

Mvh

Jag misstänkte det, men jag tyckte inte det framgick någonstans.

Tack! :)

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Eftersom insert kan leda till andra insert som också kan påverka @@identity så är det bättre att använda funktionen scope_identity.

LarsG skrev:

Eftersom insert kan leda till andra insert som också kan påverka @@identity så är det bättre att använda funktionen scope_identity.

Fast det är väl under förutsättning att man har Triggers med i spelet? Det finns väl knappast några andra gånger då SQLServer initierar egna skrivningar?

Dessutom; de påvekas väl inte av skrivningar i systemtabellerna, om det nu händer?

NöffMedlem sedan nov. 2003569 inlägg

http://www.webforum.nu/showthread.php?forumid=53&threadid=99300

det där är en knivig fråga det där.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)