Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Har följande SQL-sats på en asp-sida:
NewsSQL = "SELECT t1.f_date, t1.f_text, t1.f_readmore, t2.f_cat FROM t1.tblNews, t2.tblPages WHERE t2.f_PID = " & t1.f_readmore & " ORDER BY t1.f_NID DESC LIMIT 0,6"
Får detta felmeddelandet:
Körningsfel i Microsoft VBScript (0x800A01A8)
Objekt krävs.: ''
Det jag vill göra är alltså att hämta ut nyheten samt kategori-idt till den ev sidan som det ska länkas till (det är inte alltid det finns någon sida att länka till).
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Visa mer kod. Felet ligger i asp-koden.
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Set rsNews = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
NewsSQL = "SELECT t1.f_date, t1.f_text, t1.f_readmore, t2.f_cat FROM t1.tblNews, t2.tblPages WHERE t2.f_PID = " & t1.f_readmore & " ORDER BY t1.f_NID DESC LIMIT 0,6"
'Response.Write(NewsSQL)
rsNews.Open NewsSQL, Connection
If rsNews.EOF Then
Response.Write("<tr><td>Inga nyheter är för tillfället tillgängliga.</td></tr>")
Else
Dim arrBgcolor,i
arrBgcolor = Array("#BFBFBF","#F9F9F9")
i = 0
Do Until rsNews.EOF
Response.Write("<tr><td style=""background: " & arrBgcolor(i Mod 2) & ";""><strong>" & rsNews("f_date") & "</strong>")
Response.Write("<br><br style=""line-height: 2px;"">")
Response.Write(rsNews("f_text") & "<br><br style=""line-height: 3px;"">")
If rsNews("f_readmore") <> "" Then
Response.Write("<a href=""index.asp?cat=" & rsNews("f_cat") & "&page=" & rsNews("f_readmore") & """ class=""smalllink"">Läs mer</a>")
End If
Response.Write("</td></tr>")
i = i+1
rsNews.MoveNext
Loop
End If
rsNews.Close : Set rsNews = Nothing
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Och hur ser connection ut och på vilken rad får du felet?
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open "DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=databas;USER=mikael;PASSWORD=test;"
Får felmeddelande på NewsSQL = ".....".
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Jag tror väl inte att t1 är ett objekt du har skapat?
NewsSQL = "SELECT t1.f_date, t1.f_text, t1.f_readmore, t2.f_cat FROM t1.tblNews, t2.tblPages WHERE t2.f_PID = t1.f_readmore ORDER BY t1.f_NID DESC LIMIT 0,6"
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Det har du så rätt i Sebbe! Men jag får detta felmeddelandet istället (samma rad):
ADODB.Recordset (0x800A0BB9)
Parametrarna är felaktiga, ligger utanför tillåtet intervall eller skapar en inbördes konflikt.
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Är t2.f_PID och t1.f_readmore av samma datatyp?
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Dom ska vara det iaf, men det är bäst jag kollar. Man vet ju aldrig...
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg Nu såg jag nog vad som var felet! Tycker du inte att det fetmarkerade ser lite knasigt ut?
NewsSQL = "SELECT t1.f_date, t1.f_text, t1.f_readmore, t2.f_cat FROM [b]t1.tblNews, t2.tblPages[/b] WHERE t2.f_PID = t1.f_readmore ORDER BY t1.f_NID DESC LIMIT 0,6"
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Nej, är jag blind om jag inte ser något fel? ;)
Fälten är f.ö av samma typ (int).
SebbeMedlem sedan jan. 20032 285 inlägg NewsSQL = "SELECT t1.f_date, t1.f_text, t1.f_readmore, t2.f_cat FROM [b]tblNews t1, tblPages t2[/b] WHERE t2.f_PID = t1.f_readmore ORDER BY t1.f_NID DESC LIMIT 0,6"
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Haha, ibland är man bra blind! ;)
Men det vill inte riktigt fungera ändå! :o
Får det här när jag skriver ut SQL-satsen:
SELECT t1.f_date, t1.f_text, t1.f_readmore, t2.f_cat FROM tblNews t1, tblPages t2 WHERE t2.f_PID = t1.f_readmore ORDER BY t1.f_NID DESC LIMIT 0,6
Felmeddelandet är:
ADODB.Recordset (0x800A0BB9)
Parametrarna är felaktiga, ligger utanför tillåtet intervall eller skapar en inbördes konflikt.
NewsSQL = "SELECT t1.f_date, t1.f_text, t1.f_readmore, t2.f_cat FROM tblNews t1, tblPages t2 WHERE t2.f_PID = t1.f_readmore ORDER BY t1.f_NID DESC LIMIT 0,6"
rsNews.Open NewsSQL, Connection
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Set Connection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connection.Open " DRIVER={MySQL};SERVER=localhost;DATABASE=databas;USER=mikael;PASSWORD=test;"
NewsSQL = "SELECT t1.f_date, t1.f_text, t1.f_readmore, t2.f_cat FROM tblNews t1, tblPages t2 WHERE t2.f_PID = t1.f_readmore ORDER BY t1.f_NID DESC LIMIT 0,6"
Set rsNews = Connection.Execute(NewsSql)
If rsNews.EOF Then
Response.Write("<tr><td>Inga nyheter är för tillfället tillgängliga.</td></tr>")
Else
Dim arrBgcolor,i
i = 0
Do Until rsNews.EOF
Response.Write("<tr><td style=""background: " & arrBgcolor(i Mod 2) & ";""><strong>" & rsNews("f_date") & "</strong>")
Response.Write("<a href=""index.asp?cat=" & rsNews("f_cat") & "&page=" & rsNews("f_readmore") & """ class=""smalllink"">Läs mer</a>")
End If
i = i+1
rsNews.MoveNext
Loop
End If
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Får objekt krävs-fel på Set rsNews-raden. Fattar fan inte vad som är fel! :x
yohpopsMedlem sedan feb. 20011 198 inlägg Prova med enklast möjliga SQL-fråga.
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg Testade med NewsSQL = "SELECT * FROM tblNews" men jag får fortfarande Objekt krävs. Ibland undrar man varför man håller på med sånt här... :x :OO
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Visa hur koden ser ut nu, exakt.
mvh
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg NewsSQL = "SELECT t1.f_date, t1.f_text, t1.f_readmore, t2.f_cat FROM tblNews t1, tblPages t2 WHERE t2.f_PID = t1.f_readmore ORDER BY t1.f_NID DESC LIMIT 0,6"
Set rsNews = Connection.Execute(NewsSQL)
If rsNews.EOF Then
Else
Dim arrBgcolor,i
i = 0
Do Until rsNews.EOF
End If
i = i+1
rsNews.MoveNext
Loop
End If
Sidan är inkluderad i en annan fil som skapar kopplingen till databasen.
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Hur har du initierat Connection?
Det verkar som att du gömt den någonstans.