webForumDet fria alternativet

Skapa mappar från VBA

3 svar · 301 visningar · startad av PAN

PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg

Hej
Jag jobbar med en Access DB, den skapar en mapp kallad "Beställningar + dagens datum" i den mappen vill jag skapa fler mappar. En mapp för varje grossist, i dessa mappar vill jag sedan spara de beställningar som databasen genererar.
I windows ME fungerar det, men i W2000 och XP blir det problem.
Den första mappen som skapas är skrivskyddad och jag får inte skapa mappar i den däremot får jag utan problem spara ned beställningarna i den mappen.
Då det kan bli en hel del beställningar till många olika grossister känns det naturligt att fördela dom på mappar för varje grossist.

Felmeddelandet jag får är att sökvägen inte kan hittas, när programmet försöker att skapa undermappen.

Mappen som jag skapar första mappen i är också skrivskyddad men då är det inga problem.

Finns det något sätt att ta bort skrivskyddet eller att ange att den första mappen inte ska ha skrivskydd.
Fast med tanke på att den mapp "Beställningar + dagens datum" skapas i så kanske det inte är skrivskyddet som är problemet?

Några förslag?
:q

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Menar du att skapar mappar i filsystemet istället för att lagra informationen i en databas?

Kan du visa lite kod?

Lite kod

'Dagens datum formateras och omvandlas till en sträng
     strDatum = CStr(Format(Date, "yy/mm/dd"))

'Variabeln strname ges värdet av en sträng och till strängen adderas dagens datum
           strName = "Beställningar " + strDatum
   'En mapp skapas med vald sökväg
           Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
           Set f = fso.CreateFolder("c:\Documents and Settings\Hej\Mina dokument\ beställningar\" + strName)

Hit fungerar det som jag vill :e

Sedan händer lite annat
Några frågor körs för att hämta aktiva Grossister och ett recordset skapas
som sedan läses in till en array.

Sedan i en loop

strNameGross = strGrossist(intCounter)
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set g = fso.CreateFolder("c:\Documents and Settings\Hej\Mina dokument\ beställningar\" + strName +"\" + strNameGross)

och det är på sista raden här det hänger sig. :q
Men bara i W2000 o XP
I ME fungerar det.

Det är rapporter som genereras av databasen som sparas ned i mapparna för att sedan skickas ut som beställningar till grossisterna.

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)