PikkenixMedlem sedan mars 2003132 inlägg
Jag vill summera följande 2 COUNT, det fungerar tyvärr inte med att bara lägga till ett "+".
Körs på Access-databas.
...
COUNT(*) As svar, (SELECT COUNT(*) FROM tabell2 WHERE column = column2 AND column3 > '" & CStr(manaddatum) & "' AND column3 NOT IN (SELECT MEMBER_ID FROM tabell3 WHERE column4 <> 1)) AS fragor
...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Det borde gå
COUNT(*) + (SELECT COUNT(*) FROM tabell2 WHERE column = column2 AND column3 > '" & CStr(manaddatum) & "' AND column3 NOT IN (SELECT MEMBER_ID FROM tabell3 WHERE column4 <> 1)) AS fragorOchSvar
Annars så får du visa hela frågan och även beskriva det fel som du får.
Hela frågan:
strSql = "SELECT DISTINCT(R_AUTHOR) AS T_AUTHOR, COUNT(*) as svar, (SELECT COUNT(*) FROM FORUM_TOPICS WHERE T_AUTHOR = R_AUTHOR AND T_DATE > '" & CStr(manaddatum) & "' AND T_AUTHOR NOT IN (SELECT MEMBER_ID FROM FORUM_MEMBERS WHERE M_LEVEL <> 1)) AS tradar, COUNT(*) + (SELECT COUNT(*) FROM FORUM_TOPICS WHERE T_AUTHOR = R_AUTHOR AND T_DATE > '" & CStr(manaddatum) & "' AND T_AUTHOR NOT IN (SELECT MEMBER_ID FROM FORUM_MEMBERS WHERE M_LEVEL <> 1)) AS totalt FROM FORUM_REPLY WHERE R_DATE > '" & CStr(manaddatum) & "' AND R_AUTHOR NOT IN (SELECT MEMBER_ID FROM FORUM_MEMBERS WHERE M_LEVEL <> 1) GROUP BY R_AUTHOR ORDER BY COUNT(*) DESC"
Fungerar nu med "totalt" MEN jag vill sortera efter samma sak som "totalt" men det fungerar icke tycärr...
strSql = "SELECT R_AUTHOR AS T_AUTHOR, COUNT(*) as svar, (SELECT COUNT(*) FROM FORUM_TOPICS WHERE T_AUTHOR = R_AUTHOR AND T_DATE > '" & CStr(manaddatum) & "' AND T_AUTHOR NOT IN (SELECT MEMBER_ID FROM FORUM_MEMBERS WHERE M_LEVEL <> 1)) AS tradar, COUNT(*) + (SELECT COUNT(*) FROM FORUM_TOPICS WHERE T_AUTHOR = R_AUTHOR AND T_DATE > '" & CStr(manaddatum) & "' AND T_AUTHOR NOT IN (SELECT MEMBER_ID FROM FORUM_MEMBERS WHERE M_LEVEL <> 1)) AS totalt FROM FORUM_REPLY WHERE R_DATE > '" & CStr(manaddatum) & "' AND R_AUTHOR NOT IN (SELECT MEMBER_ID FROM FORUM_MEMBERS WHERE M_LEVEL <> 1) GROUP BY R_AUTHOR ORDER BY TOTALT DESC"
Ovanstående går bra om det inte är access då får ange ordningsnumret i select-listan för uttrycket istället för korrelationsnamnet.
Distinct är inte en funktion och det behövs inte alls eftersom du har group by.
Är ju tyvärr access och jag vet att man inte kan sortera efter alias - och min ovanstående kod fungerar inte, så hur ska jag göra?
order by 4 desc
ange ordningsnumret i select-listan för uttrycket istället för korrelationsnamnet.
Ahha, nu fattar jag, sorry