timediaMedlem sedan maj 2001420 inlägg Denna är nog fel?
Set Rs = Connect.Execute("SELECT count(LankId) as antal, * from Lankar WHERE Lan='"&Request.form("land")&"' AND Kategori="&Request.form("midd") & _
" order by kommun ")
och skriver sedan ut med <%=rs("Antal")%> Vad gör jag fel? har letat här på forumet och upptäckt att andra använder *
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det går inte att gruppera fält tillagda med '*'.
/portal/html/traff.asp, line 121
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Inte i samband med count
Set Rs = Connect.Execute("SELECT count(LankId) as antal from Lankar WHERE Lan='"&Request.form("land")&"' AND Kategori="&Request.form("midd") )
Flyttas från ASP
timediaMedlem sedan maj 2001420 inlägg Hur gör jag då när jag behöver öppna alla kolumner - förutom att räkna antal träffar?
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Antingen definiererar du alla kolumnerna(SELECT count(LankId), <alla andra kolumner> FROM Lankarosv...) eller kör du två frågor.
timediaMedlem sedan maj 2001420 inlägg Ger tyvärr fel:
Set Rs = Connect.Execute("SELECT count(LankId) as antal, Kategori, Lan, Kommun, Sokord, Lanktxt, Lank FROM Lankar WHERE Lan='"&Request.form("land")&"' AND Kategori="&Request.form("midd") & _
" order by kommun ")
felet:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'Kategori'.
/portal/html/traff.asp, line 121
skriver ut på sidan med: <%=rs("Antal")%>
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om du dels vill ha alla poster och dels antal poster så är det bäst att ställa två separata frågor.
timediaMedlem sedan maj 2001420 inlägg Visa = "SELECT *from Lankar WHERE Lan='"&Request.form("land")&"' AND Kategori="&Request.form("midd") & _
" order by kommun "
Set Rs2 = Connect.Execute("SELECT count(LankId) as antal from Lankar WHERE Lan='"&Request.form("land")&"' AND Kategori="&Request.form("midd") )
sedan kör jag <%=rs2("Antal")%> och det funkar :) Tack för hjälpen!
timediaMedlem sedan maj 2001420 inlägg Följdfråga: jag gör en portal som kommer att få kanske 2000 träffar om dagen (kortvariga besök). Koden jag gjorde här, belastar den mycket av prestandan? Gör idag en Access-db som ska konverteras när antalet besök/ekonomi gör det möjligt.
Antalet RS bör väl hållas nere?
Ju mer RS du öppnar desto mer minne tar du upp på servern. Stäng ner dom så snabbt som möjligt.