webForumDet fria alternativet

problem med count(*)

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

8 svar · 464 visningar · startad av timedia

timediaMedlem sedan maj 2001420 inlägg

Denna är nog fel?

Set Rs = Connect.Execute("SELECT count(LankId) as antal, * from Lankar WHERE Lan='"&Request.form("land")&"' AND Kategori="&Request.form("midd") & _
" order by kommun ")

och skriver sedan ut med <%=rs("Antal")%> Vad gör jag fel? har letat här på forumet och upptäckt att andra använder *

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Det går inte att gruppera fält tillagda med '*'.
/portal/html/traff.asp, line 121
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Inte i samband med count

Set Rs = Connect.Execute("SELECT count(LankId) as antal from Lankar WHERE Lan='"&Request.form("land")&"' AND Kategori="&Request.form("midd") )

Flyttas från ASP

Hur gör jag då när jag behöver öppna alla kolumner - förutom att räkna antal träffar?

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Antingen definiererar du alla kolumnerna(SELECT count(LankId), <alla andra kolumner> FROM Lankarosv...) eller kör du två frågor.

Ger tyvärr fel:

Set Rs = Connect.Execute("SELECT count(LankId) as antal, Kategori, Lan, Kommun, Sokord, Lanktxt, Lank FROM Lankar WHERE Lan='"&Request.form("land")&"' AND Kategori="&Request.form("midd") & _
" order by kommun ")

felet:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][Drivrutin för ODBC Microsoft Access] Du försökte köra en fråga med en mängdfunktion som inte innehöll det angivna uttrycket 'Kategori'.
/portal/html/traff.asp, line 121

skriver ut på sidan med: <%=rs("Antal")%>

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Om du dels vill ha alla poster och dels antal poster så är det bäst att ställa två separata frågor.

Visa = "SELECT *from Lankar WHERE Lan='"&Request.form("land")&"' AND Kategori="&Request.form("midd") & _
" order by kommun " 
Set Rs2 = Connect.Execute("SELECT count(LankId) as antal from Lankar WHERE Lan='"&Request.form("land")&"' AND Kategori="&Request.form("midd") )

sedan kör jag <%=rs2("Antal")%> och det funkar :) Tack för hjälpen!

Följdfråga: jag gör en portal som kommer att få kanske 2000 träffar om dagen (kortvariga besök). Koden jag gjorde här, belastar den mycket av prestandan? Gör idag en Access-db som ska konverteras när antalet besök/ekonomi gör det möjligt.

Antalet RS bör väl hållas nere?

illusionMedlem sedan juni 200467 inlägg

Ju mer RS du öppnar desto mer minne tar du upp på servern. Stäng ner dom så snabbt som möjligt.

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)