webForumDet fria alternativet

Kan inte installera SQL Server 7

4 svar · 258 visningar · startad av Lennholm

LennholmMedlem sedan aug. 2004108 inlägg

Har en burk med XP Proffessional. När jag försöker installera Microsoft SQL Server får jag meddelandet "The Enterprise Edition server cannot be installed on Windows NT WorkStation using this CD. Only client components will be available for installation". Hur kommer det sig? Jag hade SQL Server installerat på Win 98 förrut, så det borde väl gå. Prerequisites är några uråldriga krav som inte borde behövas (IE 4.01 SP 1 eller nåt liknande). Kan man göra nåt?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

SQL går bara att installera på Server Operativ numera. Om du går vidare får du in Enterprize managern. Du kan istället ta ner MSDE2000 och installera på klienten. om du vill köra stand alone.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

SQL Server i sig går alldeles utmärkt att köra på annat än Windows server-OS. Jag kör SQL Server 2000 både på min XP Pro maskin, och min w2k pro-maskin på jobbet. Det är nog så att just Enterprise edition inte vill bli installerat på ett professional-OS, och det låter väl rimligt.

Och sist men inte minst: Välkommen till webForum, Lennholm! :)

LennholmMedlem sedan aug. 2004108 inlägg

Tack!

@nders skrev:

Det är nog så att just Enterprise edition inte vill bli installerat på ett professional-OS, och det låter väl rimligt.

Är lite novis på detta, har enbart använt SQL Server och inte bekymrat mig om installation osv. tidigare. Är det så att Enterprise är till för server-OS då?
Ska jag köra SQL Server 2000 Developers edition? Har för mig att det var det jag testade tidigare men då sql server-tjänsten efter nån timmes körning började äta upp all processorkraft och bandbredd, så jag tog bort det.

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Lennholm skrev:

Ska jag köra SQL Server 2000 Developers edition? Har för mig att det var det jag testade tidigare men då sql server-tjänsten efter nån timmes körning började äta upp all processorkraft och bandbredd, så jag tog bort det.

Det låter rimligt att det är developers edition du bör köra. Jag har dock inga som helst problem med vare sig att den tar cpu eller bandbredd, så jag vet inte vad som kan ha varit knas där.

edit: Jag minns dessvärre inte vilken utgåva jag har installerat, bara att jag installerat från skivorna i min MSDN subscription.

mvh

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)