webForumDet fria alternativet

Problem med att få kontakt med MySQL-databas.

Databaser & SQL

4 svar · 272 visningar · startad av KoTTeN

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg
Frågan#1

Hej!
Håller på och lär mig MySQL, eller försöker i alla fall. :)
Har konverterat om min gamla Access databas till MySQL och har ändrat connection-stringen för MySQL men får upp följande fel:

[MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.18-nt-log]You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 1

Har följande kod:

Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
		Connect.Open "DRIVER={MySQL ODBC 3.51 Driver}; SERVER=mysql1.kontrollpanelen.se;DATABASE=tuser689_data;uid=tuser689;pwd=ööö"

Vad kan vara fel? Förstår mig inte riktigt på felmesset.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag tycker det ser ut som att felmeddelandet säger "Fel på SQL-frågan, för 17". Så, hur ser din SQL-fråga ut? :)

mvh

@nders, lika smart som alltid :) och jag lika trött som vanligt framåt småtimmarna.

Såhär ser min SQL ut:

SQL = "SELECT Artikel.ArtikelNamn, Artikel.ArtikelBesk, Artikel.ArtikelIngress, Artikel.AnvID, Artikel.ArtikelDatum, Artikel.ArtikelKatID, Anv.AnvNamn, Artikel.ArtikelID FROM Artikel INNER JOIN Anv ON Artikel.AnvID = Anv.AnvID WHERE Artikel.SidID = "&SidID&" "

Är det någon som vet en bra sida där dom går igenom skillnaden emellan SQL för access och SQL för MySQL? Vore tacksam för det!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Det ser inte ut att vara något syntaxfel på den frågan, om inte variabeln SidID är tom. Kontrollera detta.

mvh

Så sant, igen. Det var att ett datumfält var felformaterat.
Ber om ursäkt för min någorlunda klantighet att inte kolla upp det innan. :r

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)