webForumDet fria alternativet

Typer i MySQL

Databaser & SQLur Databashanterare & SQL

7 svar · 366 visningar · startad av aasah

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
  1. Om jag vill lagra strängar som (alltid) är EXAKT 32 bokstäver långa, kan man inte ange typen som CHAR(32) då?

2. Typen VARCHAR finns väl även i MySQL med både min och maxgräns, eller? Ex VARCHAR(30, 3) ==> strängen är minst 3 tecken och högst 30 lång.

3. Är det någon som har en länk till en bra beskrivning av typerna i MySQL och/eller skillnaderna mellan MySQL och vanlig SQL?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
  1. Jo, det borde gå bra.
  2. Någon mingräns tror jag inte att det finns.
  3. http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Column_types.html

mvh

Tackar! :D

Skillnaden på BLOB och TEXT i MySQL

Avmarkerar tillfälligt @nders svar i enlighet med diskussionen här.

Vad är egentligen en BLOB? Varför ska den användas till text när det finns en typ som heter TEXT?

En text är max (drygt) 65.000 tecken. Om bara 200 utnyttjas de facto, kommer den posten att ta upp 200 tecken eller 65.000+ tecken då?

Skiljer minnesupptagningen sig mellan en BLOB och en TEXT?

Red: Jag vet att om maxvärdet vore 200 så är VARCHAR(200) att föredra. Problemet är att jag vill ha ett maxvärde på 500 och en VARCHAR är (tydligen) högst 255 tecken lång.

Red 2: MySQL.

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Binary Large OBject.

The BLOB and TEXT Types från MySQL Manual förklarar skillnaderna. Länkarna där borde även besvara dina andra frågor.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Re: Skillnaden på BLOB och TEXT

aasah skrev:

Vad är egentligen en BLOB? Varför ska den användas till text när det finns en typ som heter TEXT?

dev.mysql.com skrev:

BLOB columns are treated as binary strings, whereas TEXT columns are treated according to their character set.

aasah skrev:

En text är max (drygt) 65.000 tecken. Om bara 200 utnyttjas de facto, kommer den posten att ta upp 200 tecken eller 65.000+ tecken då?

Jag har läst någonstan att dom bara tar upp så mycket som behövs.

aasah skrev:

Red: Jag vet att om maxvärdet vore 200 så är VARCHAR(200) att föredra. Problemet är att jag vill ha ett maxvärde på 500 och en VARCHAR är (tydligen) högst 255 tecken lång.

Då får du använda TEXT.

Tack Engine^ och GunnarD! :D

Jag har läst din länk, Engine^. Men jag tycker att resultatet borde vara att text lagras som TEXT och "annat" som BLOB. Likväl var rekommendationen från MySQL när den fastnade på VARCHAR(500) att jag skulle använda BLOB....???

Det var då jag blev riktigt fundersam...

Re: Skillnaden på BLOB och TEXT i MySQL

aasah skrev:

Avmarkerar tillfälligt @nders svar i enlighet med diskussionen här....

Återställer.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)