webForumDet fria alternativet

Backup på databas

5 svar · 264 visningar · startad av Flashes

FlashesMedlem sedan jan. 2003282 inlägg

Jag har en Microsoft SQL 2000 SP 3a server som jag har tagit en backup på för jag ska flytta projektet från min arbetsdator till kundens dator.
Nu är problemet att jag inte får tag i backup filen.
Jag använder Enterpise Manager som följer med SQL servern i båda fallen men det hjälper inte.
Försöker jag göra restore på min burk så hittas naturligtvis filen.

Jag testade att anvönda en annan manager och då får jag tag i min backup fil men det genereras en mängd fel som säger att sökvägen till databasens olika delar är felaktig.

Min burk har en svensk Win 2000 och kundens har en Eng Win 2000 så naturligtvis finns inte mappen program för den heter ju program files i den engelska, men vad är det för backup system som hårdkodar sökvägar till filerna? då kan jag ju inte flytta min databas överhuvudtaget. Vad gör jag om kundens dator kraschar, det går ju inte att göra restore på filen om jag inte gjort backupen från samma Enterprise Manager som jag försöker göra restore från. Jag kan alltså inte göra en ny installation av managern på en annan svensk maskin och sedan göra restore heller, däremot så fungerade det att göra restore med Vale softs MSDE manager på den svenska maskinen då sökvägarna är dom samma.

Hur tar jag backup från Enterprise manager för att sedan göra restore på en annan maskin med eng operativsystem?
Kan någon hjälpa mig med det så är jag otroligt tacksam.

Mvh
Jan-Olov

LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg

Flytats från SQL

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Vad jag förstår borde du kunna göra detta utan problem.
Börja först med att bara sätta databasen offline och kopiera x.Mdf och x.Ldf. Gör sedan attach på din egen maskin.
Du kan testa verktygen dbmgr2 eller AQT också.

Ok, tack jag ska prova det.
Jag har försökt att använda mig av backup och restore som finns i manager programmet.

Mvh
Jan-Olov

antilizaerMedlem sedan apr. 200357 inlägg

Det är inga problem att göra en restore mellan databaserna det gäller bara att ändra var .mdf och .ldf ska sparas och det gör på följande sätt (efter att du valt restore på en databas och fått upp restore database fönstret):

1. Välj "Restore: From Device" alternativet och lägg till backupfilen och klicka ok för att komma tillbaka till första "sidan".

2. Välj fliken "Options" högst upp i fönstret

3. Ändra sökvägarna i "Move to physical file name" så att de motsvarar en sökväg som finns på datorn du restorar på.

Nu ska det fungera att köra backup:en

Hmm
vi måste ha olika versioner på saker och ting, jag kan inte ens välja min backup fil.
Lasp's lösning fungerade däremot.

Mvh
Jan-Olov

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)