Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Har gjort en databas med följande tabeller:
tblKund
Kundnr
Enamn
Fnamn osv.
tblOrder
Ordernr
Kundnr
Datum
tblOrderader
Ordernr
Produktnr
Antal osv.
TblProdukt
osv.
Har därefter gjort ett kundformulär där jag bundit "tblkund" och ett formulär där jag har "tblorder" och "tblorderrader" som underformulär. Tblorderrader är som ett tabellformulär.
I tblOrder har jag en listruta som listar kunder ifrån tblkund och det samma i Orderrader som listar produkter.
Som det är nu är det endast en listruta för inmatning i "order".
Jag skulle även vilja ha en listruta som söker upp detaljer om dess kund. Provat att skapa en listbox och sedan att den slår upp men får det inte riktigt som jag vill.
Tack för hjälpen!
yohpopsMedlem sedan feb. 20011 198 inlägg Vad använder du för databas!!??
yohpopsMedlem sedan feb. 20011 198 inlägg Hur får du till det?
Hur vill du ha det?
Du får till det lite?
Beskriv problemet bättre.
Kalle MMedlem sedan mars 20041 936 inlägg Så här...
Jag gjorde i tblOrder en combobox via uppslagsguiden på fältet "Kundnr" i "tblOrder" så att den listar kunderna ifrån tblKund.
Efter det har jag även skapat frmKund som är bundet till tblkund och frmOrder som är bundet till tblOrder. I frmOrder har jag underformuläret frmOrderrader och komboboxen hänger med i frmOrder då jag gjorde det tabellvägen.
När jag matar in en ny order i FrmOrder så väljer jag kund i frmOrder via comboboxen och jag fortsätter mata in i frmOrderrader.
Jag skulle vilja ha samma typ av listruta bredvid fast när jag väljer en kund så ska jag se Orderraden i frmOrderrader.
Man kan skapa en sådan combobox formulärvägen i Verktygslådan och genom att välja nedersta alternativet..men jag får inte kunderna synliga i comboboxen denna gång.
Mvh