MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Hejsan!
Jag har just lärt mig JOIN och lite andra SQL-basic saker.
Skulle dock behöva hjälp, för att förstå hur man ska göra, med en SQL-fråga.
Såhär ser det ut nu:
SELECT * FROM forum
Och
SELECT * FROM forummoderator INNER JOIN member ON member.ID = forummoderator.UserID WHERE forummoderator.ForumID = 1
Den övre SQL frågan loopar ut alla poster som finns i tabellen forum med while {}.
Den undre ligger inuti den första loopen och kollar vilka som är moderatorer för just detta forum.
Kan man slå ihop dessa på något sett och isåfall hur?
Tack på förhand
hej.. jag är nybörjare också, o har kanske missuppfattat.. : ) men kanske det kan vara enklare om man lägger in en kolumn i forum som heter forummoderator_ID och bara lägger till en inner join till..?
SELECT * FROM forummoderator
INNER JOIN member ON member.ID = forummoderator.UserID
INNER JOIN forum ON forummoderator.UserID = forum.forummoderator_ID
WHERE forummoderator.ForumID = 1
eller nåt sånt.. så behöver man inte ha inre loop o grejer..? hehe.. eller jag kanske är ute o cyklar.. : )
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Nej, eftersom då kan man inte ha fler än 1 moderator per forum, om man då inte använder sig av explode(); eller dyl. för att plocka ut flera värden, vilket jag inte vill jag inte vill.
Tack för svaret ändå! :)
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Ojsan, jag hade visst tänkt fel jag själv.
Som det är nu måste jag ha en loop inuti loopen som listar alla forum för att få fram alla moderatorer för just det forumet.
Kan man lösa det på något smidigare sätt? Hur han ni gjort här på wF? Har ni en loop i en loop?
Jag är lite snurrig, men jag hade gjort såhär.
En tabell med följande fält:
- Adminwho
- Adminforum
Samt en tabell där du har alla forumkategorier
När du är i ett forum hämtar du, genom en SQL-sats, alla admins med samma värde som querystringen.
Ponera att följande är admins:
Magnus - 1
Melea - 2
Där siffrorna står för vilket forumID vi är moderatorer för.
På forumsidan borde något följande fungera:
SELECT * FROM admin WHERE forumID = " & Request.Querystring("categoryID") & ""
Eller missuppfattade även jag din fråga? :)