webForumDet fria alternativet

Ytterst underligt, kan inte starta mysql

5 svar · 269 visningar · startad av K++

K++Medlem sedan juli 2002171 inlägg

Är inloggad som root och kan absolut inte starta mysql. Efter ett underligt bök med ett script;

mysql_connect("localhost","","");

Vilket inte fungerade.. Så då testade jag att stoppa mysqlservern och starta den igen.. Brukar vara det som är felet när man kör från root.

/etc/init.d/mysql stop
När jag senare testade
/etc/init.d/mysql start så fick jag en failed på det..

Vad ska jag ta mig till??

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Vad får du för fel??

Ännu mer underligt. Jag startade om datorn körde igång apache och mysql testade att inserta i mysql promten.. Lyckades med det.. testade sedan att köra detta på localhost;

<?PHP

$namn = $_POST['namn'];
$om = $_POST['text'];
$one = $_POST['one'];
$two = $_POST['two'];
$three = $_POST['three'];
$four = $_POST['four'];
$bild = $_POST['bild'];
$on = $_POST['on'];

$link = mysql_connect("localhost","","") or die("Kunde inte ansluta mot databasen: " . mysql_error());

mysql_select_db("abc", $link) or die("Kunde inte välja databasen");

$query = "INSERT INTO filmer (namn,om,one,two,three,four,bild,visas) VALUES('$namn','$om','$one','$two','$three','$four','$bild','$on')";

$result = mysql_query($query, $link) or die("Frågan misslyckades: " . mysql_error());

mysql_free_result($result);
mysql_close($link);

echo "LYCKADES!!!";
?>

Vilket inte alls lyckades.. den skrev inte ens ut lyckades.. Kort sagt inget hände..

hmm.. när jag gick in i mysql igen så var tabellen borta.. och nu fungerade insättningen online.. Och jag har ingen aning om varför..

hmm.. tror jag börjar förstå varför.. Det verkar som att jag har två mysql installerade.. Då när jag lägger till information hamnar den i den ena mysql databasen och när jag ska kolla igenom det verkar den läsa från den andra.. mycket underligt..

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Flyttas från PHP..

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)