InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Jag testar att göra en chat i asp.
Försöker hitta trådar med AND NOT fast det går inte att söka på.
Jag vill inte att privata meddelanden till andra ska visas. Som det är nu så listas såna med en tom rad.
'Set RecSet = Connect.Execute("SELECT * FROM [Chat] WHERE lcase(Rum) = '"& lcase(request.querystring("Rum")) &"' OR lcase(Till) = '"& lcase(session("Nick")) &"' AND NOT lcase(Till) <> '"& lcase(session("Nick")) &"' ORDER BY ID DESC")
Set RecSet = Connect.Execute("SELECT * FROM [Chat] WHERE NOT lcase(Till) <> '"& lcase(session("Nick")) &"' AND (lcase(Rum) = '"& lcase(request.querystring("Rum")) &"' OR lcase(Till) = '"& lcase(session("Nick")) &"') ORDER BY ID DESC")
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg NOT betyder inte.
<> betyder "inte lika med" i Basic så jag tror inte du kan använda det i SQL.
Hur som helst, om det nu funkar och du kombinerar dessa så betyder det alltså inte inte lika med, dvs "lika med".
Du kanske menar:
AND lcase(Till) NOT LIKE '"& lcase(session("Nick")) &"'
InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Tack tydal!
Sorry för att jag trodde mig kunna det där med NOT.. ;-)
InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Men det blir fortfarande fel? Jag får fortfarande en tom rad när jag ska lista posterna?
InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Det jag vill göra är att lista alla poster där:
Till = till mig eller till = tomt
Rum = strängen("rum")
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Då skriver vi bara så :-)
SELECT * FROM Chat WHERE (Till LIKE '" & session("Nick") & "' OR Till IS NULL OR Till LIKE '') AND Rum LIKE '" & request.querystring("Rum") & '" ORDER BY ID DESC")
InferisMedlem sedan sep. 2000670 inlägg Kanon!
Tack!
Fast du hade råkat vända på "' i slutet...
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Jag får skylla på att jag inte kan ASP ;-)
Skriver ju bara i php.