webForumDet fria alternativet

problem med mysql och C#

0 svar · 231 visningar · startad av adde2

adde2Medlem sedan maj 2000144 inlägg

Moderatorn får gärna städa bort denna tråd.
Felet låg någon helt annanstans än det som beskrivs nedan.
Sorry.
/Andreas

Hej!
Håller på att anpassa ett program som har arbetat mot en accessdatabas till en mysqldatabas.
Har problem med en SQL fråga

Det som är märkligt att SQL frågan går att köra utan problem både med mysql monitor och i mysqlfront.
Men kör jag den i mitt program så kraschar den med följande meddelande:

System.Reflection.TargetInvocationException: Ett undantagsfel har inträffat i målet för en aktivering. ---> System.Data.Odbc.OdbcException: ERROR [42000] [MySQL][ODBC 3.51 Driver][mysqld-4.0.20a-nt]You have an error in your SQL syntax.  Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '(Membername INNER JOIN GroupMembers ON Membername.ID=GroupMembe
   at System.Data.Odbc.OdbcConnection.HandleError(HandleRef hrHandle, SQL_HANDLE hType, RETCODE retcode)
   at System.Data.Odbc.OdbcCommand.ExecuteReaderObject(CommandBehavior behavior, String method)
   at System.Data.Odbc.OdbcCommand.ExecuteReader(CommandBehavior behavior)
   at System.Data.Odbc.OdbcCommand.ExecuteReader()

(att det blir ett System.Reflection.TargetInvocationException beror nog på att koden ligger i en dll som laddas in precis, bör dock tilläggas att den har kört redan en sql fråga i samma metod innan den kör den här frågan)

sql koden ser ut som följer:

select min(when_) as mi, max(when_) as ma from event join groupmembers on event.member_id  = groupmembers.member_ID where groupmembers.number = 201 and event.when_ > '0000-00-00'

Det som är ännu märkligare är att om jag tar bort sista and satsen så går det att köra frågan från min C# applikation, men resultatet blir fel.
Någon som har någon idé om hur jag kan lösa problemet?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)