SparvenMedlem sedan apr. 200378 inlägg Har installerat mySQL på en dedikerad webserver i USA. Nu vill jag kunna ansluta till mySQLen via en klient tex mySQL front, men när jag försöker logga in via klienten svarar servern att jag, mitt ip, inte har tillåtelse att ansluta.
Jag antar logiskt nog att man måste ställa in så att externa ip-adresser kan ansluta till mySQLen, men hur gör man det?
Tack på förhand!
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Har du en licensierad version av MySQL? Om inte måste du köpa en för att köra externt.
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Du måste ge användaren tillåtelse att ansluta från en viss ip-adress/ip-nät, det gör man med (My)SQL kommandot GRANT. Om det ligger en brandvägg i vägen så måste självklart det öppnas i den också.
Många tillåter inte att man ansluter utifrån till deras MySQL servrar utan endast från deras egna webservrar av säkerhetskäll.
SparvenMedlem sedan apr. 200378 inlägg
GunnarD skrev:
Du måste ge användaren tillåtelse att ansluta från en viss ip-adress/ip-nät, det gör man med (My)SQL kommandot GRANT. Om det ligger en brandvägg i vägen så måste självklart det öppnas i den också.
Många tillåter inte att man ansluter utifrån till deras MySQL servrar utan endast från deras egna webservrar av säkerhetskäll.
Tackar då får jag kolla om brandväggen går att röra annars ser jag phpMyAdmin som enda alternativet om jag vill redigera SQLen via en klient med GUI.
SparvenMedlem sedan apr. 200378 inlägg Hittade ett program på mySqls hemsida som hette MySQL Administrator. Det programmet fixade biffen! Tack iaf.