Vill ha en funktion på min community som gör att man max kan 40 meddelanden i sin inkorg. Har man fler än 40 så måste man ta bort gamla meddelanden för att kunna läsa dom nya.
Så min fråga är: Hur gör man för att plocka ut de 40 älsta meddelandena, och sen ordna dom posterna efter id/datum.
Jag har testat med "top" men det fungerar inte.
Jag använder mysql så man kanske skulle kunna lösa det med limit?
Mika3lMedlem sedan nov. 20018 492 inlägg SQL = "SELECT * FROM Tabell LIMIT 0,40 ORDER BY datum DESC"
Ska väl vara rätt tror jag, är lite trött och oklar i skallen nu men testa på!
Så här ser min sql sats ut då:
SQL = "select users.username, messages.* from users inner join messages on users.id = messages.fromid WHERE toid = "& Session("id") &" LIMIT 0,40 ORDER by date DESC"
funkar inte.
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Riktlinjer i ASP/VBScript-forumet skrev:
Posta felmeddelande. För att underlätta för moderatorer och medlemmar som skall lösa problem i trådarna, är ett felmeddelande guld värt. Gissa är tyvärr ingen bra metod, ett felmeddelande däremot, ger en exakt bild av problemet. Detta i sin tur gör att vi kan hjälpa er snabbare och med mer effektivitet.
Källa: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=55116&forumid=22
ODBC-drivrutinen stöder inte de begärda egenskaperna.
Hjälpte mkt va?
OveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg Ja, faktiskt. Hur ser din connectionsträng ut?
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open "Driver={MYSQL};Server=xxx;Database=xxx;UID=xxx;PWD=xxx"
SQL = "select users.username, messages.* from users inner join messages on users.id = messages.fromid WHERE toid = "& Session("id") &" LIMIT 0,40 ORDER by date DESC"
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
rs.Open SQL, Connect, 1, 2
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Byt plats på limit och order by.
Flyttas från ASP
Jo men då får jag fortfarande med de nyaste meddelandena. Dom gamla försvinner istället för dom nya.