MazzMedlem sedan aug. 2003118 inlägg
Pratade med ett företag som har en databas med kunder som är gjord i Oracle..dom funderar på att lägga upp en Accessdatabas...dom pratade om att länka över tabellerna i från Oracle till en databas i Access för att bygga upp formulär mm.
Jag undrar generellt sätt vilka fördelar det har att ha kvar denna Oracle-databas eller om dom ska skapa en helt ny i Access och lägga den på servern. Tanken är Access XP.
Nån som har lite tankar..fördelar och nackdelar.
UlfTMedlem sedan maj 20016 050 inlägg
Med reservation för att jag inte har så stor erfarenhet av Access, men jag har i alla fall för mig att Access inte klarar särskilt många användare, om ens mer än en. Med Oracle är det inga problem med många användare. Du skriver om att bygga upp formulär i Access. Betyder det att alla användare ska öppna samma Access-databasfil, och komma åt den via en filserver? Hur funkar det om två öppnar samma fil samtidigt? Jag har svårt att tro att detta skulle fungera lika bra som att logga in på en Oracle-databas. Oracle-databasen hanterar ju transaktioner, mm, för att kunna klara flera användare samtidigt.
Engine^Medlem sedan dec. 20002 861 inlägg
Att lägga över tabeller och data till Access skulle inte jag rekommendera.
Möjligheten finns att göra ett Access Data Project där du kan skapa formulär och så vidare i Access och länka till en databas. Tyvärr stöds bara MSSQL så vitt jag vet, men att skyffla över data från Oracle till MSSQL kan väl göras ganska smidigt.
Varför inte göra det webbaserat? Då behövs det inte flyttas på någon data alls.
Engine^ skrev:
Varför inte göra det webbaserat? Då behövs det inte flyttas på någon data alls.
Faktum är att man inte ens behöver göra det webbaserat heller. Det räcker med att låta klientprogrammen få kontakta Oracle. De kan prata med Oracle över nätverket.
Det gäller endast runt 5 användare just nu. Men det är klart..det kan ju utökas. Verkar som alla ska jobba med samma fil.
Man är idag inte nöjd med det som är i Oracle och vill bygga en användarvänlig applikation och Access kom på tapeten.
Mazz skrev:
Det gäller endast runt 5 användare just nu. Men det är klart..det kan ju utökas. Verkar som alla ska jobba med samma fil.
Det är just det där med flera som är inne i samma access-fil, som gör mig tveksam. Jag tror inte att det går. Det är möjligt att jag har fel. Med Oracle däremot, vet jag att man kan vara flera användare. Oracle är gjort för det.
Mazz skrev:
Man är idag inte nöjd med det som är i Oracle och vill bygga en användarvänlig applikation och Access kom på tapeten.
Om målet är att bygga en användarvänlig applikation, borde de koncentrera sig på den delen. Där är faktiskt frågan om databashanterare ointressant. Databashanteraren ska hålla reda på all data. Användarvänligheten fixar man med ett användarvänligt klientprogram som talar med databasen. Det finns utmärkta verktyg för sådan, tex VB, Delphi, mm. Finns ingen anledning att hålla på med Access för den saken. Eftersom databasen redan finns i Oracle, kan jag bara se att det är bäst att låta den vara kvar där. Sedan löser ni problemen med användarvänligheten genom att åtgärda just användarvänligheten, inte genom att flytta data till en access-databas. Lös rätt problem, helt enkelt.
Att ha flera användare som arbetar mot/i en Accessdatabas är inga problem. Men det gäller att ha tungan rätt i mun för att slippa undan massa prestandaförluster.
UlfT skrev:
Om målet är att bygga en användarvänlig applikation, borde de koncentrera sig på den delen. Där är faktiskt frågan om databashanterare ointressant.
Japp!
VimpMedlem sedan juli 20021 064 inlägg
Om det endast är 5 användare ska det inte vara några större problem då Access klarar upp mot 64 samtidiga kopplingar.
Vimp skrev:
Om det endast är 5 användare ska det inte vara några större problem då Access klarar upp mot 64 samtidiga kopplingar.
Det är just det som är problemet - att det inte ska vara några problem. :bla
Skickar en känga till microsoft.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg
Det teoretiska maxvärdet för access 2000 och 2002 är 256.
För access 97 var det 64.
Det praktiska värdet ligger långt under dessa.