webForumDet fria alternativet

beräkning

4 svar · 262 visningar · startad av awahlund1

awahlund1Medlem sedan apr. 20044 inlägg

Jag håller på med en databas för utbetalning av arvoden till medlemmar i en förening.
Vid beräkningen av skatt så skall det beräknas i hela kronor, det är ju enkelt att maska bort decimalerna men vid samanräkning av total avdragen skatt som föreningen skall betala in till skattemyndigheten så räknas alla decimaler med.

Exempel:
Bruttolön 998:-
skattesats 30%
skatt 299,40:-

Redovisningen till skattemyndigheten sker i hela kronor vilket medför 299:-

Antag att det är 4 arvoden med samma summor då skall föreningen betala in 1196:- i avdragen skatt men beräkningen i access blir 1197,6:- vilket medför att efter avrundning blir 1198:-.

Hur får jag access att räkna utan decimaler?

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Du räknar med heltal... annars fungerar Access som alla andra program - det räknar som du säger åt det att göra.

Tack för svaret Engine^ även om svaret var allt annat en uttömmande.

Alla fält är satta till att vara heltal, Ja.
Det beräknande fältet i frågan är satt att ha 0 decimaler.
Trots detta så lyckas jag inte få access att räkna utan decimaler

Kan du komma med något mera konkret hur jag skall göra?

Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

Jag behöver nog fråga hur du räknar ut ditt resultat.

Jag vidhåller mitt tidigare svar (även om det var lika luddigt som detta är). Properties/egenskaper i ett fält är inte detsamma som att klippa decimalerna.

Om du behöver göra en "exakt" beräkning av två tal, så gör du det enklast själv m.h.a. VBA eller så har du 100% koll på dom textboxar du använder dig av tillika den data du stoppar in i dessa.

Klockan är lite - därav detta luddiga svar

Det jag har gjort är att jag har bruttoarvodet i en kolumn i en tabell, ex 998 kr Fältstorleken är satt till långt heltal.
I en fråga beräknar jag respektive individs skatt genom att ta bruttoarvodet *0,3.

I en annan fråga så sammanställer jag all avdragen skatt och sedan visar den i ett formulär.

Det verkar enklast att jag återupptar mitt projekt med att lära mig VBA.

267 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
133 ms — hämta statistik (db)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)