webForumDet fria alternativet

Problem med parameter till QueryDef

2 svar · 359 visningar · startad av PAN

PANMedlem sedan feb. 2002134 inlägg

Försöker att från VBA skapa o använda en parameterfråga, enligt vad jag förstår så ska nedanstående kod fungera. Men det gör den inte!
Någon som kan leda mig in på rätt spår?

Första biten kod skapar en sträng som innehåller SQL koden. Ibörjan deklareras en parameter.

strSQL1 = "PARAMETERS Grossist TEXT; SELECT..............WHERE (Förlag.Förlagsnamn)=Grossist;"

Andra biten kod skapar frågan med namnet "För Rapport" och med SQL uttrycket enligt första kodbiten

Set qdf = MyDB1.CreateQueryDef("För Rapport", strSQL1)

Tredje kodbiten ska ge parametern rätt värde.

qdf("Grossist") = strForlag(intCounter)

Frågan skapas men problemet är att parametern inte får det värde jag hoppades på. Alltså det som arrayen strFörlag innehåller på positionen som anges av intCounter.
strFörlag(intCounter) innehåller när parametern ska tilldelas dess värde det den ska göra.
I stället kommer en dialogruta upp och ber användaren ange parametern, när man gör det fungerar allt.
Men det var ju inte meningen att man ska behöva ange parametrarna, vad gör jag för fel???
När jag i koden anger en sträng i stället för parameter funkar det.
Något är fel med överföringen av parametern, men vad?

Pär-Arne
:q

Problemet har förändrats

Hej
Parametrarna fungerar, det upptäkte jag till slut när jag hämtade frågans reultat till ett recordset. Vissa parametrar gav inget resultat p.g.a. att det i en av tabellerna inte fans något registrerat. Access klarar vist inte null värden speciellt bra.

Min avsikt var från början att skapa en fråga som en rapport baseras på, detta fungerade bra. Ända till jag försökte att dela upp rapporten med hjälp av parametrar.

När rapporten körs som baseras på den parameterfråga jag skapat och tilldelat en parameter frågar programmet efter en parameter.
Frågan finns men parametern "hänger inte med"

Några förslag hur jag kommer över mitt "lilla" problem som nu mer håller mig vaken stora delar av nätterna.
Jag kan väl inte vara ensam om att försöka automatisera rapportskrivandet?

Pär-Arne :q

Äntligen fixat

Hej
Varför parametrarna inte fungerade vet jag inte, någon annan får gärna redogöra för varför.
Men för att se hur jag gjorde se min fråga om Automatisering av Rapporter. Där har jag skrivit om min lösning.

Pär-Arne

Genererad på 387 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb