PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg Är det möjligt att med hjälp av DAO skapa automatiserade rapporter?
Om jag skapar en rapport baserad på en parameterfråga, kan jag då via VBA o DAO automatisera körandet av rapporten på så vis att en kod modul hämtar alla möjliga parametrar från en tabell och kör rapporten med varje parameter?
Pär-Arne
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Är det DoCmd.OpenReport du funderar över?
PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg Framsteg?
Nej jag har gjort några framsteg och kommit en bit på vägen (tror jag) så jag skrev ett helt nytt inläg och glömde att marker detta som löst.
Se min fråga om "Problem med parameter till QueryDef "
MVH
Pär-Arne
PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg Rapporter
Hej
Vad jag gör är att i en modul skapa mapp med ett namn + dagens datum sedan en rapport som jag exporterar till mappen i fråga i word format. Detta fungerar i dag.
Jag vill nu dela upp rapporten i flera delar med hjälp av parametrar, jag vill naturligtvis att programmet självt ska hämta de nödvändiga parametrarna och sedan skapa rapporter med parametrarnas hjälp.
Kan jag då i modulen som skapar mappen och den totala rapporten i stället för den färdiga frågan som rapporten skapas från, skapa en parametr fråga med hjälp av QueryDef med samma namn som den ursprungliga frågan som total rapporten baseras på för att på det viset kunna loopa igenom o ändra parametrarna till frågan så att rapporterna blir baserade på parametrarna
Jag får inte detta att fungera enligt min fråga om "Problem med parameter till QueryDef "
och nu undrar jag om jag tänkt fel från början?
Tacksam för vägledning då jag just nu känner mig totalt vilse i Access.
MVH
PÄr-Arne
PANMedlem sedan feb. 2002130 inlägg Äntligen fungerar det
Hej
Så här löste jag det.
Allt detta finns i en loop.
Först kör jag frågan som rapporten baserades på, fast nu är den en tillägsfråga till en tabell.
Från tabellen hämtar jag ett recordset i VBA, där kontrolerar jag varje post, de med fel Grossistnamn tar jag bort. Därefter kör jag rapporten som nu är baserad på tabellen i stället. Till slut kör jag en borttagningsfråga som rensar tabellen.
Loopen går igenom allt ihopa lika många ggr som det finns Grossister.
Antal Grossister och Grossisternas namn hämtar jag före allt detta.
Det blev en hel del letande och testande men nu har jag lärt mig detta ;-))
:stud
Pär-Arne
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg Det är alltid skönt att luska ut lösningen på problem som dessa själv.
Way to go! :bire