webForumDet fria alternativet

Syntaxfel

10 svar · 296 visningar · startad av WebbisNet

WebbisNetMedlem sedan feb. 20032 027 inlägg

Varför får jag

Syntaxfel (operator saknas) i frågeuttrycket 'tblUsers.usernameFROM tblUsers INNER JOIN tblUsers_imail ON tblUsers.userID = tblUsers_imail.reciever where userID =1'

med denna kod

Set read=objConn.Execute("SELECT tblUsers.userID, tblUsers_imail.reciever, tblUsers.username"&_
"FROM tblUsers INNER JOIN tblUsers_imail ON tblUsers.userID = tblUsers_imail.reciever where userID ="& Session("UID"))
yohpopsMedlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Det blir tblUsers.usernameFROM, lägg till ett space tblUsers.username "&_
"FROM

ADD: Du kan ha för vana när SQL-frågor inte funkar, att skriva ut dem som de skickas till databasen, det gör det enklare att felsöka.

la till lite fler fält och fick odefinierat fel, vad är odefinierat fel?

Set read=objConn.Execute("SELECT tblUsers.userID, tblUsers_imail.reciever, tblUsers.username, tblUsers_imail.message, tblUsers_imail.mailDate, tblUsers_imail.read "&_
"FROM tblUsers INNER JOIN tblUsers_imail ON tblUsers.userID = tblUsers_imail.reciever where tblUsers.userID ="& Session("UID"))
Engine^Medlem sedan dec. 20003 887 inlägg

En felstavning någonstans på en tabell möjligen?

kan det inte vara eftersom frågan kommer från access

Får du då samma felmeddelande om du kör frågan i Access?

Det enda som jag kan tänka på såhär direkt är att Session("UID") skulle vara tomt.

Det är bara det att i access så exekveras frågan korrekt

eftersom ett sessionsID inte kan vara tomt när jag är inloggad så har jag ett ID, och jag får samma fel om jag kör utan where tblUsers.userID ="& Session("UID"))

Det kan nog vara så att det beror på att read är ett reserverat ord. Antingen sätter du klamrar runt kolumnnamnet (ingen bra lösning) eller så byter du namn på den kolumnen (helt klart att föredra).

read är en variabel, när jag bytte read mot readRS så är det samma fel, samma rad på samma ställe

Variabel? Jag menar givetvis inte ditt Recordset...

tblUsers_imail.read ser ut som en kolumn tycker jag...

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)