bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Hej!
Fick frågan om jag kunde få över en databas till ett format som stöds på nätet. Det är ett helt register så han ville inte sitta och skriva om allt. Jag tror det är excel har använt. Hur gör man enklast för att få det till en databas på webben. T. ex. mysql?
Borde ju finnas något smidigt sätt :)
Om det går, vilka databastyper förutom excel går att gör så med?
Tack :)
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Någon som har lite förslag? :)
Databaserna som jag vill ha till mysql är av typen microsoft works. ringer några klockor? Själv vet jag inte ens om microsoft works finns till mac, men det får jag lösa sen ;)
Hur ska jag gå till väga för att få över posterna? finns möjlighet att spara ned till textfil i Works eller nåt?
Tack!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Det borde inte vara några problem att spara ner i textfil från Works, annars borde det gå att spara i någon sorts format man kan använda i Office, och därifrån spara vidare i något annat format.
Om det är excel / excel-kompatibelt så kan man alltid med asp läsa in filen och göra inserts, även om det säkerligen finns en hel del gratisprogram för att läsa in data.
Mvh
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg koft. jag återkommer när problemet dyker upp ;)
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Skulle någon med pc vilja vara vänlig att prova öppna den bifogade filen? :) (byt ändelse till .wda) ;)
Om det går, skulle det vara koolt om du även kunde testa att exportera den till något annat format som jag skulle kunna arbeta på mac med. syftet är att få över grejerna till mysql som sagt. har ett 50-tal såna där databasfiler och måste se om det ens går. :o
Tack så mycket! :)
Mvh,
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg någon som lyckas? :) tack
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag lyckas inte öppna filen så den går att använda. Kan inte han som har sparat filen spara om den i något annat format, exempelvis ett som stöds av något av Office-programmen? Eller tab/semikolonseparerat?
(jag lyckas inte heller hitta någon information om vad wda är för filändelse...)
mvh
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg jag var hemma hos karln i fråga och han var totalt hyperblank. han hade kontaktat en firma som skulle fixa en hemsida åt honom men tyckte att de var värdelösa då de inte kunde göra det han ville. han tror att hans filer bara är att lägga ut på nätet så kan man söka och så direkt. han vill inte sitta och knappa in allt igen. iofs förståligt med tanke på att det är över 20000 poster. synd bara att han gjort det så dumt från början.
han öppnade upp dem i nåt program som heter microsoft works och filerna hade ändelsen wda (works database?). jag var däremot tvungen att ändra filändelsen (nu blev det .txt) för att kunna tanka upp dem här. jag kan maila i uruppförande om det är det som stör.
har du microsoft works snablas?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Kunde han inte göra som snabel sa då?
@nders skrev:
Kan inte han som har sparat filen spara om den i något annat format, exempelvis ett som stöds av något av Office-programmen? Eller tab/semikolonseparerat?
Måste ju finnas exporteringsverktyg även i works.
http://www.microsoft.com/products/works/tips/article8.asp
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg man tycker ju det. frågan är hur jag ska kunna förklara hur man gör för den killen. jag kan ju itne ens använda programmet själv på mac :OO