MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg skulle vilja omvandla denna insert sats till en update sats.. försökt flera olika varianter men får bara:Syntaxfel i UPDATE-uttryck.
hur gör jag?
Dim strSql As String = "INSERT INTO Bild ( titel, beskrivning, bildData, bildTyp, bildStorlek, layoutNr ) VALUES (@bildTitel, @bildBeskrivning, @bildbin, @bildcontenttype, @bildsize)"
ps. alla är text förutom bildbin som är en byte eller ActiveX-objekt som det heter i access
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Syntaxen är:
UPDATE tabellnamn SET fält1='värde1', fält2='värde2' WHERE fält3='värde3'
Det borde vara all information du behöver. Annars får du återkomma och visa dina försök.
MizzKMedlem sedan juni 2003410 inlägg Först testade jag detta!
Dim strSql As String = "UPDATE Bild SET titel=@bildTitel, beskrivning=@bildBeskrivning, bildData= '@bildbin' , bildTyp=@bildcontenttype, bildStorlek=@bildsize WHERE (Bild.bildNr = ' & bildNr & ');"
då säger den: Typblandningsfel i villkorsuttryck. spelar ingen roll om jag har '' eller inte på bildbin.
sedan har jag testat:
Dim strSql As String = "UPDATE Bild SET titel='" & bildTitel & "',beskrivning='" & bildBeskrivning & "', bildData = ' & bildbin & ' ,bildTyp='" & bildcontenttype & "', bildStorlek='" & bildsize & "' WHERE (Bild.bildNr = " & bildNr & ");"
då går den igenom och den uppdaterar databasen, MEN bildBin verkar den inte skriva ngt till. har skrivit ut svaret på sql frågan och den skriver då ut:
UPDATE Bild SET titel='logo',beskrivning='logo', bildData = ' & bildbin & ' ,bildTyp='image/gif', bildStorlek='5252' WHERE (Bild.bildNr = 1);
dvs, inget värde på bildBin. BildBin är satts som active-X i db:n samt är en byte i koden. vad e felet?
skulle gärna vilja få frågan att fungera med @för då kör den igenom olika parameters som jag satt ut.(Insert frågan fungerar prima)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg
MizzK skrev:
då säger den: Typblandningsfel i villkorsuttryck. spelar ingen roll om jag har '' eller inte på bildbin.
Är det inte where-delen som är problemet då? Är inte bildnr ett tal? Så här borde det se ut:
... (Bild.bildNr = " & bildNr & ");"