SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg Hej!
Jag kör ASP-kod mot en Access-databas på en Unixserver som kör ChiliAsp. Eftersom jag har problem med att visa datumformaten korrekt vill jag nu konvertera datumfältet från typen datum/tid till sträng.
Kan man utföra detta med SQL och i så fall hur?
Mvh
/SB
NöffMedlem sedan nov. 2003569 inlägg Snubben
SELECT CONVERT(CHAR,GETDATE(),20)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg Den koden fungerar inte i Access.
Jag skulle inte byta datatyp i tabellen. Det år ju att plocka att formattera själv med datepart och lite stränghantering.
SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg Det har jag faktiskt försökt. Följande funktion
Function RedigeraDatum(dDatum)
RedigeraDatum = Year(dDatum) & "-" & Right("00" & Month(dDatum),2) & "-" & Right("00" & Day(dDatum),2) & " " & Right("0" & Hour(dDatum),2) & ":" & Right("0" & Minute(dDatum),2)
End Function
ger formatet 2004-01-05 00:00 när jag skrivit in datum med funktionen Now().
Konstigt nog skrivs alla datum och tidsformat ut riktigt som är inskrivna före 1:a maj.
http://www.fuzzydizzie.com/forumoversikt.asp
Mysko, men sant.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg Lägg in formatteringen direkt i sql-satsen.
I och för sig så var alla dagar > 12 för de datum som var mindre än 1:a maj så det är nog ett generellt problem att någon förväxlar dag och månad.
Jag känner mig något borta i detta då det verkar vara brister i ChiliASP som ställer till det.
SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg Anropet till funktionen ligger direkt i SQL-satsen.
Men jag tror att problemet ligger i ChiliASP. Jag har hört att fler har bekymmer med datumformat med Access och ChiliASP.
Finns det ingen metod att konvertera datatyp får jag väl ta bort kolumnen och sedan skapa en ny av typen String.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg Jag tänkte inte att du anropar funktionen redigeraDatum utan att du lägger in motsvarande kod i SQL-satsen.
SBMedlem sedan maj 2000194 inlägg OK.
Det var så du menade
Jag testar detta senare. Måste iväg nu.