webForumDet fria alternativet

Sortering.

3 svar · 255 visningar · startad av Ralle

RalleMedlem sedan feb. 2003209 inlägg
strSQL3="SELECT Lag, iif(HM is null,0,HM)+iif(BM is null,0,BM) AS Matcher, iif(HP1 is null,0,HP1)+iif(BP1 is null,0,BP1) AS TP1, 
TP1/Matcher AS TotalMedel FROM (SELECT Lag_i_Elitserien.Lag, (Select Count(Id) from Elitserien where (Sasong='" & Sasong2 & "' AND Omgang<=" & omgang1 & " AND HemmaLag=Lag_i_Elitserien.Id)) AS HM,
(Select Count(Id) from Elitserien where (Sasong='" & Sasong2 & "' AND Omgang<=" & omgang1 & " AND BortaLag=Lag_i_Elitserien.Id)) AS BM,
 (Select Sum(Publik) from Elitserien where (Sasong='" & Sasong2 & "' And Omgang<=" & omgang1 & " AND HemmaLag=Lag_i_Elitserien.Id)) AS HP1,
 (Select Sum(Publik) from Elitserien where (Sasong='" & Sasong2 & "' And Omgang<=" & omgang1 & " AND BortaLag=Lag_i_Elitserien.Id)) AS BP1
 FROM Lag_i_Elitserien, Elitserien WHERE Sasong='" & Sasong2 & "' AND (Lag_i_Elitserien.ID=Elitserien.HemmaLag Or Lag_i_Elitserien.ID=Elitserien.BortaLag) 
GROUP BY Lag_i_Elitserien.id, Lag_i_Elitserien.Lag) ORDER BY (HP1+BP1)/(HM+BM) DESC"

Jag vill alltså sortera på snitt, men det blir sortering på lag istället. Vad gör jag för fel?

LarsGMedlem sedan dec. 200012 465 inlägg

Det blir sortering på det du har i order by. Att den sorterar på lag tror jag inte på.

Testa

ORDER BY (HP1+BP1+0.0)/(HM+BM+0.0) DESC"

så att du inte får heltalsdivision.

Jo, den sorterade faktiskt på lag baklänges, varför vet jag inte.

Men jag kom på att jag kan göra så här istället:

(iif(HP1 is null,0,HP1)+iif(BP1 is null,0,BP1))/(iif(HM is null,0,HM)+iif(BM is null,0,BM))

Då fungerar det. Det är väl samma ide som du tog upp.

Din variant fungerar inte.

Genererad på 363 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb