pledgeMedlem sedan apr. 200415 inlägg Hejsan...
Jag håller på med en liten shop i ASP men har stött på ett problem. Jag använder mig utav en multiple box där man ska kunna välja vilka färger det är på produkten.
Till boxen hämtar jag info från tabellen "Color" där varje färg har ett ID, sedan ska dom färger man markerar i boxen hamna i en annan tabell "produkter" och column "farger", boxen heter "color". Så här har jag skrivit den andra informationen som ska till tabellen "produkter"
__
SQL = "INSERT INTO produkter (kat,artnr,namn,beskrivning,pris,stil) VALUES('"&Request("kat")&"', '"&Request("artnr")&"', '"&Request("namn")&"', '"&Request("beskrivning")&"', '"&pris&"', '"&Request("stil")&"')"
Connect.Execute(SQL)
__
Hur får jag dom olika värdena jag markerat i boxen till databasen?
Hoppas någon förstår vad jag menar :q
Mvh Peter
jepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg Resultatet fran en SELECT MULTIPLE fas pa formen id1, id2, id5, id7 (om man markerat färgerna 1, 2, 5 och 7 :)). Det är saledes inget som hindrar dig att lagra hela denna "array" i databasen.
Det blir sedan snarare en ASP-fraga när du ska lista färgerna pa produkten.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Om en produkt kan ha flera olika färger så behöver du en tabell till där du har med primärnyckelskolumner för produkt och färg. Dessa tillsammans utgör primärnyckel för denna tabell.
Sen så lagrar du en rad för varje kombination av produkt och färg som är vald.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg
Det är saledes inget som hindrar dig att lagra hela denna "array" i databasen.
Jo, det är mycket som hindrar det.
jepsOMedlem sedan mars 2001484 inlägg
LarsG skrev:
Jo, det är mycket som hindrar det.
Tur att min databaslärare inte ser mig nu; just den här typen av situation löste jag tidigare pa sättet jag själv beskrev.
Dock har jag nu insett (även om gamla takter verkar sitta kvar ;)) att man utan tvekan tjänar pa att se till att flera värden inte "delar pa samma cell" genom att helt enkelt skapa en till tabell. Det kan annars bli väldigt bökigt om det till exempel händer att färgen grön inte längre är tillgänglig och därför ska tas bort för alla produkter.