eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg Sitter fortfarande och funderar på hur mitt webbaserade faktura program ska fungerar ?? har gjort så ett tag nu...
kommit fram till följande tabeller:
tbl_foretag
foretag_id
Namn
Ref_pers
...
tbl_artiklar
artikel_id
benamning
pris
beskrivning
tbl_kunder
kund_id
namn
adress
ref_pers
...
tbl_fakturor
faktura_id
kund_id_id
foretag_id
tbl_faktura_artiklar
faktura_id
id
Men nu när jag ska skriva ut en faktura så måste jag ju titta i tbl_fakturor och sedan hämta data om avsändar företaget (tbl_foretag) samt kunden (tbl_kunder) och även alla artiklar som ska finnas med på fakturan och dessa finns ju i tbl_faktura_artiklar.
Så hur ska man skriva sql'en för att plocka ut allt detta? eller måste man ha flera sql satser???
Har jag helt fel upplägg på det hela, tacksam för tips innan jag försöker göra något praktiskt av detta!!
Mvh
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg select k.namn as kund, f.namm as foretag, a.artikel_id, a.pris
from tbl_kunder k join tbl_fakturer fa on k,kund_id = fa.kund_id inner join
tbl_foretag f on fa.foretag_id = f.foretag_id inner join
tbl_faktura_artiklar faa on fa.faktura_id = faa.faktura_id inner join
tbl_artiklar a on faa.id = a.artikel_id
flyttas från ASP
eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg ojj
Sjysst att du ville hjälpa till med ett exempel. Men jag är elt bortkolrad när det gäller join och sådant, har sökt lite på nätet om Inner join och försökt lära mig men det går segt..
select k.namn as kund, f.namm as foretag, a.artikel_id, a.pris
from tbl_kunder k join tbl_fakturer fa on k,kund_id = fa.kund_id inner join tbl_foretag f on fa.foretag_id = f.foretag_id inner join tbl_faktura_artiklar faa on fa.faktura_id = faa.faktura_id inner join
tbl_artiklar a on faa.id = a.artikel_id
jag fattar inte hur man kan skriva k.namn as kund, f.namn as foretag? och sen skrivs du a.artikel_id, a.pris from tbl_foretag ???
vad får man ut av det...
sen står det k join tbl_fakturer fa on k,kund !! förstår inget. Jättesjysst om du vill förklara lite hur det går till!!!
Mvh
PDahlenMedlem sedan apr. 2004778 inlägg Jag skrev en förklaring på detta i ett av dina andra inlägg:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&postid=839627#post839627
Kan även tillägga att det var ett litet stavfel från LarsG. Det ska inte vara k,kund_id utan k.kund_id.