FirehMedlem sedan jan. 2003173 inlägg
Hej, det är jag igen!
:P
Om jag nu stoppar in i koden i mitt förra inlägg UNIX_TIMESTAMP, så blir det ett syntaxfel. Jag har provat med de 4 olika raderna var för sig, med samma felmeddelande som resultat.
db.Execute "INSERT INTO Test (Subject, Datum) VALUES ('Test', UNIX_TIMESTAMP('"&Now&"'))"
db.Execute "INSERT INTO Test (Subject, Datum) VALUES ('Test', UNIX_TIMESTAMP("&Now&"))"
db.Execute "INSERT INTO Test (Subject, Datum) VALUES ('Test', UNIX_TIMESTAMP('2004-04-25 02:30:00'))"
db.Execute "INSERT INTO Test (Subject, Datum) VALUES ('Test', UNIX_TIMESTAMP(2004-04-25 02:30:00))"
Jag har provat att ha olika fälttyper. Just nu är det varchar. Har haft int också. Nån som vet hur det ska användas?
mozillaMedlem sedan juli 20011 202 inlägg
Hur och vad vill du göra?
Om det är ett datum du ska spara varför inte använda "now()" istället?
db.Execute "INSERT INTO Test (Subject, Datum) VALUES ('Test', now())"
Blir det i rätt format då, dvs 1042541279?
(Vet inte just vad detta är för tid dock).
Får testa imorrn när MySQL-servern förhoppningsvis är igång igen.
mozillaMedlem sedan juli 20011 202 inlägg
Hur menar du med rätt format? Varför kan du inte spara datumet i standardformatet? 2004-04-25 03:00:01 ?
Detta gör det mycket enklare för dig, och om du senare vill ha ut UNIX_TIMESTAMP kan du göra det när du plockar ut datan istället.
Förövrigt borde du ha datatypen DATE-TIME istället för varchar om du ska spara ett datum.
Det ska sparas som unixtime i tabellen då de övriga 4360 posterna från en tabell som ska importeras redan har tiden i det formatet.
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg
Då borde det väl funka med:
INSERT INTO Test (Subject, Datum) VALUES ('Test', UNIX_TIMESTAMP(NOW()))
Mja, jo... det funkar. Men då får jag göra en recordset på den posten för att sedan läsa ur värdet som blev för att skriva det till två andra tabeller. Var ute efter att kunna spara i tre tabeller med unix_timestamp från samma tidpunkt. Det kan ju hinna skifta sekund. Har en variabel som heter Tid där jag har sparat värdet Now. Och det är Tid jag försökt använda UNIX_TIMESTAMP på. Men får väl kanske göra så då.
Tack!
Nu har jag lagt in det i den riktiga tabellen efter att det funkade i testtabellen. Men nu funkar det inte länge. :q
db.Execute "INSERT INTO Data (Titel, Start_ID, Start_date, Start_name, Lista, Lock)
VALUES ('"&Titel&"',"&Session("UserID")&",UNIX_TIMESTAMP(Now()),'"&Session("Nick")&"',"&ListID&","&Lock&")"
Nu får jag felmeddelandet:
You have an error in your SQL syntax. Check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near 'Lock) VALUES ('Testnamn',1,UNIX_TIMESTAMP(Now()),'Fireh',474,0)
Strukturen i tabellen är följande:
Titel, varchar(70)
Start_id, smallint(5)
Start_date, int(10)
Start_name, varchar(32)
Lista, smallint(5)
Lock, smallint(5)
Strukturen är samma som i testtabellen, fast där hade jag bara Subject istället för Titel och Datum istället för Start_date. De övriga posterna hade jag inte med.
MatteMedlem sedan aug. 20002 970 inlägg
LOCK är ett reserverat ord, och bör inte användas för tabell- eller kolumnnamn.
http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/Reserved_words.html
Du bör helst ändra det, men om du absolut vill använda det, omge det då med "backticks" typ: `Lock`.
Ooohh! :bire
Nu fungerar det. Ändrade till Locked istället.
Tack så mycket!