JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Jag håller på med en applikation som ska fungera som lista över webbhotell. Man kan kommentera varje hotell, dels när man lägger in själva hotellet i databasen, o dels senare om en användare skulle vilja kommentera...
Jag har en hotell-tabell(hosts) o en kommentar-tabell(comments).
När man postar kommentaren vid samma tillfälle som hotellet kan man ju enkelt ta ut det senaste id:t i hosts, och när man postar den vid ett senare tillfälle skickas referens-id:t med från hosts-tabellen... Men hur ska jag lättast kombinera dessa två möjligheter i samma SP?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Det skulle vara enklast (enligt min åsikt) att ha två procedurer, en för att lagra hotell och en för kommentarer. Om du vill göra både och så anropar du båda inom en och samma transaktion. Proceduren för att lagra hotell kan då lämpligtvis returnera det nya id-värdet.
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Jo, det är ju så jag har gjort... Det jag undrade var hur jag skulle bygga upp proceduren som sparar kommentaren, eftersom det kan ske vid två olika tillfällen så att förutsättningarna inte är desamma.
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag ser ingen skillnad. Om någon lägger till ett nytt hotell med kommentar så får du hotellID när du lagrar hotellet. Om någon lägger en kommentar till ett befintligt hotell så har hotellID med i formuläret, eller?
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Jo visst, men hur ska sp:n se ut? ;)
(med tanke på de 2 olika scenarierna...)
Jag skulle bara behöva lite hjälp med logiken...
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Jag förstår inte varför procedurerna skulle behöva bete sig olika.
Om du har ett formulär för att lagra hotellinformation och eventuell kommentar och ett för att kommentera så anropar du lagraHotell och eventuellt lagraKommentar från det första formuläret och lagraKommentar i det andra. Vad är det jag missar?
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Ojdå, jag har nog tänkt lite galet... Jag hade först tänkt att få ut hotellets id från sp:n som lagrar kommentaren... Tackar för den hjälp jag fick.. ;)