Kan man vända på ett recordset? Annars antar jag att man kan modifiera min SQL fråga så att den sorterar i omvänd ordning ??!¿¿
<% sql = "SELECT TOP 4 * FROM T_built_stats ORDER BY stat_year DESC, stat_week DESC"
set rs = connect.execute(sql) %>
Det som returneras sorteras som: 17, 16, 15, 14. Jag vill att min record set ska vara sorterad 14, 15, 16 , 17
:OO
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg DESC betyder ju att du vill ha resultatet i fallande ordning. Ange ASC istället, eller droppa DESC så får du stigande ordning.
Då får jag helt plötsligt träffar på år 2003 i "TOP 4". Antar att man kan använda något annat sätt än TOP 4 i kombination med ORDER BY för att få ut de fyra senaste?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg select * from (
SELECT TOP 4 *
FROM T_built_stats
ORDER BY stat_year DESC, stat_week DESC) dt
order by tat_year, stat_week
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Om du vill göra det först efter sql-frågan, skulle du kunna pröva rs.MoveLast, och därefter rs.MovePrevious för att backa steg för steg, vilket du gör tills du når rs.BOF.
Tack för alla snabba svar. Ni är verkligen superbra som är så snabba. Ulfs lösning passade bra för mig denna gången.
:)
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Jag läste frågan slarvigt, sorry.
Jag skulle gjort enligt LarsGs exempel ovan, men smaken är väl som baken. :)
Mvh
Förstod det ;)
Jag tycker också att Lars lösning är bäst men det blidde så oerhört enkelt att vända på befintligt rs.movenext när jag printar ut infot.
Glad Påsk!