Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Lite strul här:
Jag har två tabeller; användare users i den ena och olika rättigheter att ändra saker på sidan i tabellen restrictions.
Tabell users
u_id | u_name
---------------------------------
01 | Olle
02 | Pelle
03 | Ulla
Tabell restrictions
r_id | r_news | r_vote |
----------------------------
01 | true | true
Om det nu är så att Olle med u_id 01 skulle finnas med i tabellen restrictions så skall det i listan över användarna (på asp-sidan) skrivas yipppie i annnat fall looser.
Går det att fatta?
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Illa beskrivet, omöjligt eller bara en dum fråga? :)
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg select u_name, case when r_id is null then 'looser' else 'Yippie' end
from users left join restrictions on u_id = r_id
Flyttas från ASP
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Snyggt. Funkade prima. :)
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Liten tilläggsfråga. Hur kör man "order by" på den där? (Alltså på annat än u_name.)
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Det gick ju bra med ordningsnummret.
Jesper TMedlem sedan nov. 20017 144 inlägg Distinct?
Nu har jag gjort om tabellen restrictions lite så att den blir lite mer flexibel. Och har ändrat sql:en till denna:
"SELECT distinct um_username, case when ual_umid is null then 'Medlem' else 'Admin' end FROM user_members LEFT JOIN user_accesslevels ON ual_umid = um_id WHERE um_uid="& uid &"
Det funkar uppenbarligen men det kanske finns ett smartare sätt. Kör jag utan distinct så kommer en medlem att upprepas antal gånger han återkommer i den andra tabellen. Svårbeskrivet ... *känner mig som ett nöt*