C ConnyFox Medlem sedan aug. 2001 1 087 inlägg Frågan 29 mars 2004 06:44 #1 Någon som kan förklara för mig hur jag enklast gör för att flytta över ett antal poster från en tabell till en annan?
Detta har säkert tagits upp tidigare så en länk till tråd räcker kanske.
jag håller på med en webshop och lagrar tillfälligt varukorg information i en tabell för att vid beställning flytta över till en annan.
tack på förhand
@nders Medlem sedan juni 2000 32 967 inlägg INSERT INTO tbl2 (fält1, fält2) SELECT fält1, fält2 FROM tbl1
C ConnyFox Medlem sedan aug. 2001 1 087 inlägg Asså man kan göra så.. skall testa det, tack!
Återkomme rom jag stöter på några problem.
O OveRRidE Medlem sedan feb. 2001 12 078 inlägg Observera att @nders exempel inte bokstavligen flyttar datat från ena tabellen till den andra. För att du skall få den effekten måste du radera raderna i tbl1 med ett andra SQL-statement.
Det kanske var uppenbart, men jag kände att det var värt att påpeka ändå.
C ConnyFox Medlem sedan aug. 2001 1 087 inlägg Ok detta funkade ju inte riktigt som det var tänkt.
såhär ligger det till.
i tabellen varukorg har jag en eller flera poster som skall delvis kopieras över till tabellen bestallningar, plus att lite annat info skall till.
Vilka poster som skall kopieras väljs ut efter IPNUMMER
jag använder följande kod som givetvis inte fungerar särskillt bra.
MySQL = "Select vk_antal, vk_produkt, vk_pris, vk_vikt, vk_produktID from varukorg where vk_UserIp = '" & Request.ServerVariables("REMOTE_HOST") & "'"
set RS = connect.Execute(MySQL)
MySQL = "INSERT INTO bestallningar (bs_antal, bs_produkt, bs_userID, bs_pris, bs_vikt, bs_produktID, bs_fraktsatt, bs_datum) VALUES('" & rs("vk_antal") & "', '" & rs("vk_produkt") & "', '" & session("userID") & "', '" & rs("vk_pris") & "', '" & rs("vk_vikt") & "', '" & rs("vk_produktID") & "', '" & request.form("fraktsatt") & "', NOW())"
set RS = connect.Execute(MySQL)
Hur gör jag för att detta skall göras med samtliga poster och inte bara en?
@nders Medlem sedan juni 2000 32 967 inlägg Du får ju lägga till villkor och andra värden i din insert-select så ska det inte vara några problem?
strSQL = "INSERT INTO bestallningar (bs_antal, bs_produkt, bs_userID, bs_pris, bs_vikt, bs_produktID, bs_fraktsatt, bs_datum) SELECT vk_antal, vk_produkt, '" & session("userID") & "', vk_pris, vk_vikt, vk_produktID, '" & request.form("fraktsatt") & "', NOW() FROM varukorg WHERE vk_UserIp = '" & Request.ServerVariables("REMOTE_HOST") & "'"
connect.Execute strSQL, , 128
C ConnyFox Medlem sedan aug. 2001 1 087 inlägg Jag tackar så mycket, varje dag lär man sig något nytt.