Tja alla glada! Jag använder Access databas!!
Jag har ett litet problem, jag får felmess:
Microsoft JET Database Engine error '80040e14'
Syntax error in INSERT INTO statement.
/forum/registrera_a.asp, line 48
På linje 48 ligger: Connect.Execute(SQL)
Kan ni se något fel??
Set Connect = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Connect.Open = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=D:/kunder/pro/dastar.se/databases/db_members.mdb"
Set RecSet = Connect.execute("SELECT * FROM members")
If RecSet.EOF Then
Response.write ""
Else
Do While Not RecSet.EOF
If LCase(RecSet("User")) = LCase(nickname) Then
Response.Redirect "registrera.asp?mess=user"
End If
RecSet.MoveNext
Loop
RecSet.Close
Set RecSet = Nothing
End If
SQL = "INSERT INTO members"
SQL = SQL & "(User, Password, vemid, Regdate) "
SQL = SQL & "VALUES('"& nickname &"','"& password1 &"','"& vemid &"','"& regdate &"')"
Connect.Execute(SQL)
Connect.Close
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Vad är "vemid" och "regdate" för datatyper? Det är endast strängar som ska ha enkla citat-tecken runt omkring sig. Du kan alltså behöva ta bort enkelfnuttarna på några ställen.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Mellanslag efter members, kanske?
LarsGMedlem sedan dec. 200012 464 inlägg Använd inte kolumnnamn som user och password då de är reserverade ord i SQL/Jet
Flyttas från ASP.
tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg Just ja, i Access har man apostrof runt strängar, # runt datum och ingenting runt tal. Hade du haft Mysql kunde du ha haft apostrofer runt alltihopa.
Har en massa förslag nu så jag blir förvirrad! Skulle någon kunna skriva hur det ska vara?
Och jag använder inte MySQL utan Access!
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Jag skulle nog påstå att alla förslagen är korrekta. Alltså, skippa enkelfnuttarna, och låt bli reserverade ord som kolumnnamn.
Kan det göra så att allt funkar eller gör det bara koden snyggare?
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Det kan göra så att allt funkar. Om det är snyggare, är endast en smaksak. ;)
Nu är alla enkelfnuttar borta men det är samma fel ändå..
Eftersom att jag inte använder SQL utan Access så ska väl inte namnen spela någon roll..
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Du använder visst SQL. Det är det språket man använder för att prata med databaser... :o
Fält av typen text skall ha apostrofer runt värdena, datum brädgårdar, och tal nada. Helt enligt tydals inlägg ovan.