Jag sitter här och fnular på hur i hela fridens namn jag ska skapa en databas i mySQL, jag har admin gränssnittet framme och klickat på fliken databases och högerklickat och allt! men hittar inte "Create database"
och i Environment står det
MyODBC
Not found
Driver 3.51 Not found
Jag vet inte vad det betyder förutom att nått inte hittas :)
Förövrigt kör jag på version 4 av MySQL
men fan ocksåå! så prickade man in i SQL forumet istället för mySQL :P Moderator får mer än gärna flytta! Ber om ursäkt :r
JonMedlem sedan juli 20011 304 inlägg Det är inget riktigt admingränssnitt. Mer en servicemanager.
Antingen kan du ladda hem ett adminprogram (det finns flera, t.ex mysql cc från mysql.com) eller så kan du gå till installationsmappen och skriva mysql i en promt. Sen kan du köra sql-kommandon om du e lite hård :)
MyOdbc är drivisar för att du ska kunna skapa datakällor i windows. det kan också laddas hem från mysql.com Där är det 3.51 som gäller. Men du behöver inte ha dem om du inte ska använda odbc såklart...
/red : jag gör det lätt för dig :) Klick!
KänningMedlem sedan jan. 2003252 inlägg http://www.phpmyadmin.net/home_page/
Testa att ladda ner detta. Lägg sedan mappen i din vanliga htdocs/inetpub. Sedan får du ändra till ditt lösenord i någon fil och sedan är det bara att tuta och köra.
Edit: Hmm, kom att tänka på en sak. Om du lägger det i din htdocs-mapp så är det bara för vem som helst att gå in och göra ändringar i din databas. Så tänk på att lösenordsskydda den mappen.