Jag har precis börjat leka lite med DirectX. När jag försöker kompilera en mycket enkel standard applikation (ritar ett fönster med blå bakgrund så får jag följande felmedelande:
Linking...
forsta.obj : error LNK2001: unresolved external symbol _Direct3DCreate9@4
LIBCD.lib(crt0.obj) : error LNK2001: unresolved external symbol _main
Debug/forsta.exe : fatal error LNK1120: 2 unresolved externals
Error executing link.exe.
forsta.exe - 3 error(s), 0 warning(s)
Har inte stött på liknande fel förut så jag har ingen aning vad de betyder. Använder Visual C++ 6.0.
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Har du lagt till referenser till DirectX i ditt projekt?
Det har jag, tror jag åtminstone. La till Lib och Include directories för DirectX SDK:t. Och sen har jag länkat till de filer jag behöver (tror iaf bara att jag behöver d3d9.h). Har jag missat något?
Jag vill passa på att säga till Alpha II att han borde logga ut när han har loggat in på skolan.... "Inloggad som: Alpha II".
Ett av felen löste sig efter att jag kollat stavningen på en lib-fil. Nu står det så här:
LIBCD.lib(crt0.obj) : error LNK2001: unresolved external symbol _main
Debug/forsta.exe : fatal error LNK1120: 1 unresolved externals
Error executing link.exe.
forsta.exe - 2 error(s), 0 warning(s)
Edit: Kanske ska tillägga att jag har lyckats kompilera små DirectX demon.
PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg Har du någon mainfunktion?
Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg Eftersom programmet förväntar sig en main()-funktion har du troligtvis skapat en konsollapplikation istället för en Windowsapplikation.
:)
Kom precis på vad som var fel...Kopierade in hela koden i ett nytt projekt... Jag känner mig en smula korkad atm... :r
Tack för hjälpen.
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg
Napoleon skrev:
Jag vill passa på att säga till Alpha II att han borde logga ut när han har loggat in på skolan.... "Inloggad som: Alpha II".
Haha! Ojdå... :r
Napoleon = ?
Johan R i Nv3c. Vem är du då? Tror förresten jag gjorde samma sak som du när jag gick ifrån en dator idag...
Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg Hehe jag har nog gjort det på många av skolans datorer :D