webForumDet fria alternativet

Hur gör man sen?

10 svar · 303 visningar · startad av jimpa

jimpaMedlem sedan jan. 2001361 inlägg

Hej!

Som total nybörjare så lyckades jag med hjälp av Visual C++ 6 och en utmärkt guide skapa ett liten formulärsruta.
Formulärsrutan fungerar nu alldeles utmärkt när man kompilerar (heter det så?) den. Men om jag nu skulle villja skapa ett program som innehåller den eminenta formulärsrutan, alltså jag vill kunna använda formulärsrutan utan att behöva kompilera den i Visual C++

/Jimpa

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Flyttas från Visual Basic.

Mvh

Peter SMedlem sedan dec. 20025 483 inlägg

Om du kompilerat koden så har det skapats en "Debug"-folder där din .exe-fil ligger. Kika på den!

;)

Hej

Den filen startar ju iof. mitt program. Men det förutsätter ju även att man har Visual C++ installerat på burken. Eller?
Jag vill ju att vem som helst ska kunna använda mitt program.
Kanske är dett något sånt här som ska använda sig utav?

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Ändra från Debug till Release i Configuration Manager. Då kompileras programmet utan debuginformation.
Och nej. Den som kör programmet behöver inte VS för att köra programmet. :)

Jaha :)
Hur hittar jag till "Configuration Manager" och är det bara exe-filen som behövs för att köra programet? vad har man för nytta av alla filer som skapas då? När behövs ett installationsprogram? Tycker ni jag ställer för många frågor?

Tackar på förhand!

pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg

Build > Set Active Configuration > Välj Release :)

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

är det bara exe-filen som behövs för att köra programet

Nej, om man ska vara petig så behövs även mfc40.dll om du följt exemplet exakt. Men eftersom den finns på (nästan) alla Windowsburkar nuförtiden så kommer det sällan att bli ett problem.

Vart exakt i ex. står det att man behöver mfc40.dll?
Finns det någon som kan tippsa mig om någon bra guide där man skapar ett färdigt program typ en adressbok eller liknande.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Vart exakt i ex. står det att man behöver mfc40.dll?

Det står inte, men det står att man ska välja default-inställningarna och klicka Next->Next->Finish. Gör man det så kommer mfc40.dll att behövas på måldatorn. Vill du slippa det så: Project->Settings->General->Use MFC in a static Library.

Tack för eran hjälp!
Men finns det ingen som kan tippsa om någon bra tutorial där man skapar ex. en adress bok i MFC? Jag har letat o letat men kan inget hitta!

142 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)