webForumDet fria alternativet

Boktips!?

16 svar · 427 visningar · startad av Figgchen

FiggchenMedlem sedan juli 200316 inlägg

Kan någon rekommendera en bra bok om C++? Det finns ju hur många som helst att välja mellan, jag har ingen aning om vilka som är lämliga.

Boken skall passa:

En person som är totalny inom C++
Jag kör Visual Studio .NET för tillfället, C++ finns med där right? Vet att man kan välja lite olika språk när man väljer projekt, och där finns C++ med i listan.

Tack på förhand! :bire

MVH

aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg

Det beror mycket på hur bra du är på att programmera rent allmänt. Om du inte har så mycket programmeringsvana överhuvudtaget så rekommenderar jag följande. Om du redan kan programmera men inte i C++ dock, så är den boken alldeles för grundläggande.

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

Har du vägarna förbi kan du väl alltid få kolla och låna någon bok.
Inklusive hela MS Visual C++ böcker (ca15). Skicka ett mail och ring sedan.

magnusfernstromMedlem sedan mars 20032 184 inlägg

C++ 4:e upplagan av Stephen Prata men de kanske inte e så bra för nybörjare vet. Sen finns ju Lättpocket om C++ av Jesper Ek som inte e på 1000 sid o inte så farligt dura ca 100 spänn om man inte riktigt vet om man vill börja eller bara kolla lite på språket!

Magnusfernstrom
När du säger "kanske inte e så bra för nybörjare" menar du "helt värdelös" för nybörjare eller "går att klara sig med, om man anstränger sig" ?

Har blivit rekommenderad den boken på annat håll också

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 059 inlägg

Jag har en gammal upplaga av Stephen Pratas bok och det var mer eller mindre den jag lärde mig C/C++ med.

Så svaret på frågan om den duger till nybörjare är ett definitivt "JA!"

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

Håller med Phorpher om C++ Programmering av Prata som en bra nybörjarbok. Vill även slå ett slag för C++ Direkt av Skansholm. Ett tips är att låna bägge på ett bibliotek och sen utvärdera vilken som passar just dig. (De är såpass bra att de kommer fungera som ett referensverk längre fram i "karriären")

Men Jesper Eks bok om C++ ska tydligen behandla den äldre varianten av C++ och innehålla direkta fel, så min gissning är att varenda krona på den boken är detsamma som att kasta pengarna i sjön. Har man ingen erfarenhet av vare sig C eller exempelvis Java blir det halvtungt att lära sig C++ (bara att inse). Så det finns inga genvägar och det finns inga "tunna" böcker al'a pocketformat som kan leva upp till dels att lära ut den grundläggande programmeringstekniken, dels lära ut OOP och även då C++ egna "hyss".

Men till sist är det bara en sak som gäller. Det är att koda tills fingrarna blöder och när det händer tar man till andra kroppsdelar :bire

I höst kommer jag ha en massa tid över, ska läsa en 5 poängskurs i C++ och inte jobba alls :) så det kommer nog bli en hel del tid över till programmering :)

Tror att jag ska göra ett besök på biblioteket först precis som ni föreslår

Tack för all hjälp!

Jag fann i min bokhylla två videokassetter som handlar om C++
The World of C++ 21 lektioner. World of ObjektWindows for C++.
Det är ur Borlands Video serie i PAL format. Kan lånas ut!:OO

WOW, det hade varit grymt sjysst!!! :D

Kan du skicka dem till mig på posten?
När jag tänker efter så kanske de finns att ladda ner från internet? Jag har nämligen ingen möjligehet att kopiera filmer i VHS format...har bara en video :/

Nä som jag sa! När du har vägarna förbi.
Pal är det europeiska TV systemet. Videokassetterna är VHS.

Ok...
Hur funkar PAL då? Hur spelar man upp det? Har aldrig hört talas om det själv nämligen.

VHS är ett av flera Videokassett system
I America använder man NTSC som är 60 hertz istället för våra 50Hz.
Men bekymra dig icke. Kassetterna är alltså för våra TV förhållande.
Jag såg nu att det var 2 kassetter om ObjektWindows och 2 om C++.

ok....
Var bor du då? Själv är jag från Hässleholm....

Kolla koordinaterna! Och välkommen.

Kvällen är räddad! till att räkna på koordinater

oj..det här visade sig vara lite lättare sagt än gjort :S

126 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)