webForumDet fria alternativet

COM-ports problem

3 svar · 269 visningar · startad av Hillerdal

HillerdalMedlem sedan apr. 20039 inlägg

Jag vill kunna påverka min COM-port utan att behöva skriva hela byte till den. Det vill säga tillexempel sätta TX till hög i några millisekunder för att sedan sätta den låg osv. Sedan skulle ajg äve vilja under söka vilken nivå RX är vid vissa intervall. Hur gör jag det lättas? Finns det några funktioner där där man kan skriva direkt till COM-ports adressen?

Jag ska kommunicera med ett 1-wire system via COM-porten. Datorn kommer att fungera som Master för systemet.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Inte för att direkt svara på din fråga, men:

Följer det inte med nån form av SDK till 1-Wire-interfacet som gör livet lite enklare och gör att du slipper koda på portnivå? Jag har kodat lite mot iButtons och då vill jag minnas att allt gick att sköta via COM-objekt i Windows.

HillerdalMedlem sedan apr. 20039 inlägg

Det stämmer att det finns SDK till 1-wire men jag ha rinte hittat något som kan kommunicera direkt mot 1-wire utan bara kommuniktaion mot en "1-wire master" typ DS2480.

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Hillerdal skrev:

jag ha rinte hittat något som kan kommunicera direkt mot 1-wire utan bara kommuniktaion mot en "1-wire master" typ DS2480.

OK. Då börjar jag misstänka att du kan mer än jag om det här. Men behöver du verkligen den lågnivåkontroll du frågar efter? Om du tex vill polla RX borde då inte vara bättre att använda vanlig event-driven serieportsprogrammering i Windows med CreateFile, SetCommMask osv ..?

Sen hittade jag det här, ifall du inte redan sett det. Tror inte att det inte är något du kan använda rakt av, men det innehåller iaf gott om exempel på serieportsprogrammering i Win32, om inte annat.

Särskilt denna: ftp://ftp.dalsemi.com/pub/auto_id/public/uwin32vc300b2.zip.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
128 ms — hämta forumlista (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)