webForumDet fria alternativet

Köra programmet

6 svar · 340 visningar · startad av Kristianstad

KristianstadMedlem sedan dec. 2002841 inlägg

Hej!
Jag har skrivit in en kod och sparat filen. Vilket är det lättaste sättet att köra programmet (ungefär som Visual Basics Run).

Vad innebär:
Compile minfil.cpp
Build minfil.cpp

Sedan har jag hört talas om att man kan trycka CTRL+F5.

Skulle ni vilja förklara hur man lättast kör programmet för att testa så att det fungerar?

Tack på förhand!

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

> Jag har skrivit in en kod och sparat filen. Vilket är det lättaste
> sättet att köra programmet

Vilket program använder du?

> Vad innebär:
> Compile minfil.cpp

Compile = kompilera. Koden du har skrivit görs om till kod som datorn förstår (maskinkod/assembler).

> Build minfil.cpp

Build = kompilerar och länkar.
Länkar = sätter ihop din kompilerade kod med koden för de färdiga funktioner du använt dig av, så att det blir en färdig .exe-fil som datorn kan köra.

Hej Thomas! Så klumpigt av mig att glömma programmets namn. Jag använder Visual C++.

Okej. Då är det Compile jag skall göra? Men vad gör CTRL+F5?

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

Compile först, link sen (dvs "Build" som gör dessa två steg) och därefter kan du köra (execute).

I Visual C++ så trycker du F7 för "Build" och när det är klart och inte resulterade i några fel eller varningar kan du trycka Ctrl+F5 för att köra programmet.

Visual C++ brukar dock känna av om du har gjort några ändringar i programmet, så om du trycker Ctrl+F5 för att köra frågar VC++ om du vill göra en "Build" först (så dina ändringar kommer med i programmet).

Tack för svaret Tydal! :)

Hänger sig!

Hej igen!
Detta har inträffat några gånger - att jag först kompilerar den, sedan tar CTRL+F5, men ingenting händer.

Då jag försöker stänga programmet så står det "You cannot close the workspace while a build is in a progress. Select the Stop Build command before closing the workspace.". Den vill alltså inte stängas, utan jag måste gå in i Aktivitetshanteraren och stänga den.

Jag har Windows XP.

Samma fel står beskrivet på http://groups.google.com/groups?hl=sv&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&threadm=016601c2d9f1%241a3a0170%24a501280a%40phx.gbl&rnum=2&prev=/groups%3Fq%3DYou%2Bcannot%2Bclose%2Bthe%2Bworkspace%2Bwhile%2Ba%2Bbuild%2Bis%2Bin%2Ba%2Bprogress.%2BSelect%2Bthe%2BStop%2BBuild%2Bcommand%2Bbefore%2Bclosing%2Bthe%2Bworkspace%26ie%3DUTF-8%26oe%3DUTF-8%26hl%3Dsv , men där står inget svar.

Vet ni hur man åtgärdar felet?

Tack på förhand!

Hej igen.

Jag har kommit fram till att boven i dramat är rundll32.exe. Då rundll32.exe är igång hänger sig "Visual C++". Vad kan man göra åt saken? rundll32.exe är ju en viktig fil?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)