webForumDet fria alternativet

Lära mig mer

C/C++

9 svar · 444 visningar · startad av Duva

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg
Frågan#1

Jag har nu läst ut boken C++-programmering, av Stephen Prata, och skummat igenom bilagorna, så jag tror har greppat grunderna i C++ nu. :)
Idag tänkte jag börja lära mig windowsprogrammering, men det visade sig vara svårare än jag trodde.

Jag tittade först på denna tutorial. Inte så svårt egentligen men det blev jobbigt i och med att allt är skrivet i C och jag tycker inte att jag har någon nytta av mina kunskaper i C++.

Sedan tittade jag på denna tutorial. Här använder han klasser som han själv skapar för att förenkla kodandet. Men dessa klasser finns ju inte med om jag startar ett nytt Win32-projekt i VC++ 7, så då blir jag tvungen att skriva allt vilket kan bli ganska jobbigt.

Men kvar finns ju alternativet att använda MFC. Jag har tittat väldigt lite på det (t.ex. här) så jag har nästan ingen koll alls på det, men jag antar att det finns många intressanta för- och nackdelar med det.

Som ni ser så behöver jag lite vägledning. Hur ska jag göra? :q

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Som ni ser så behöver jag lite vägledning. Hur ska jag göra?

Vad vill du göra? Ska du slänga ihop lite apps så fungerar MFC, men om du vill lära dig windowsprogrammering kan det ju faktiskt vara bättre att göra som nån av dina tutorials, bygga eget klassbibliotek. De anrop som görs mot winapi:et är i c, så därav wrappande till egna klasser om man vill ha en objektorienterad variant. Å andra sidan är winAPI:et komplext och stort som ett höghus, så MFC är ett bekvämt sätt att göra samma sak (och definitivt felfriare ;)). För MFC finns denna bok som en bra start och en bra referens. Följer även med en cd med hela boken i hjälp-format.

Nu påstår folk att MFC är på väg att dö ut, så det kanske inte är en framtidsgrej, direkt. Fast för att få mer grepp om begreppet windowsprogrammering duger den gott.

Ok, jag kommer nog att gå efter relisoft.com's tutorial, eftersom jag vill lära mig så mycket som möjligt. :)

Vad är det man får lära sig i Programmering C?
Har läst något om "grafiskt gränssnitt".

Medlem sedan juli 200310 inlägg

Jan Skanshoms "C++ Direkt" är en bättre bok om C++,
som både är mer pedagogisk och med mer matematiskt innehåll
än Pratas bok.
Tvivlar på att Windowsprogrammering med C++ är det första man
bör börja med, när det gäller C++. Behärskar du redan allt om
objektorientering, efter att bara läst en bok ? I så fall måste jag
få gratulera !

C++ Direkt kan vara lika opedagogisk som Pratas C++ programmering - beroende på vem man frågar. Men den förstnämnda är bättre som referensverk - min åsikt. Fast man blir aldrig en bra programmerare bara av att läsa böcker - så om experimentlustan driver någon till att programmera i windows är det säkert bara positivt för dennes utveckling ;)

JPE skrev:

Behärskar du redan allt om
objektorientering, efter att bara läst en bok ?

Det tror jag knappast.
Därför börjar jag på John Bauer-gymnasiet till hösten med inriktning på C++-programmering.

Funderar ändå på att köpa den här boken.
Men har ni tips på andra böcker som kan vara bra att läsa innan jag börjar med windowsprogrammering så är de välkommna. :)

/r

Tillägger att jag inte har läst så mycket i någon av de tutorials jag nämnde. Beslutade mig för att hålla mig till böcker istället, det känns bättre.

Den här boken hade vi som kurslitteratur i en 5p kurs om operativsystem. Skitbra bok som tar upp en hel del matnyttigt om såväl *nix som windows NT ur en programmerares perspektiv. Boken är generell och visar mer på det algoritmiska än rena implementationer. Rekommenderar den i kombination med andra mer windowsspecifika böcker (som den du länkade till).

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Tanenbaum gör bra böcker!

Själv har jag två böcker i "Operating-Systems-genren".

Operating Systems - Design and Implementation, Second Edition, Tanenbaum, Woodhull samt
Operating Systems, Fourth Edition, William Stallings.

Jag rekommenderar Tanenbaums bok framför Stallings.

Som PeW påpekade så är det nog olika från person till person om man gillar Skansholms eller Pratas bok. Jag brukar jämt rekommendera Pratas bok. Och den fungerar bra som referens.

Vill man ha en tung referens så köper man The C++ Programming Language av Stroustrup... ;)

Det finns hur mycket som helst att läsa om när det gäller programmering. Det är när man väl har lärt sig ett språk som det blir ordentligt kul. Det är då man kan rikta in sig på att göra någonting "ordentligt". Om man får idétorka så kan man alltid surfa in på någon högskolas hemsida och leta efter labbpek för programmeringskurser. Och kom ihåg att konsollprogram nödvändigtvis inte behöver vara tråkiga. Windows är inte allt. :)

Medlem sedan juli 200310 inlägg

Ang. Prata / Skanholm

Smaken är förstås som baken. Men som jag ser det har Skanholms "C++ Direkt" flera fördelar jämfört med Pratas bok (själv har jag båda). "C++ Direkt är INTE översatt, utan skriven på svenska. Att översätta programmeringsböcker (och annan facklitteratur) kräver ju SÅVÄL djupa språkliga kunskaper SOM kunskap om själva ämnet. Och hur många av Sveriges översättare kan också C++ ? Risken för översättningsfel finns.
(Och att läsa Pratas bok på engelska är ju också en nackdel för alla med svenska som modersmål - det är trots allt ofrånkomligt.
Vidare är Skanholms bok UTAN TVEKAN mer matematiskt inriktad än Pratas. (och är dessutom billigare)
Skanholms bok är dessutom fri från amerikansk "pratighet" - om än det inte är en självklar fördel.
Är man hyfsad i matematik, och vill lära sig C++, rekommenderar i varje fall JAG "C++ Direkt" istället för Pratas bok. Med det inte sagt att jag vet bäst förstås... - men jag vet att jag inte är ensam om att föredra Skanholms bok.

Tack för tipsen!
Ska kolla vidare på detta. :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)