Jag tänkte börja leka lite med C++ igen. Har gjort MYCKET enkla saker förut men orkade inte sätta in mig mera i C++ då. Nu tänkte jag börja lite igen och kanske lite mera seriös.
Då till frågan:
Ska man köra med Visual C++ och binda sig till Microsoft?
Om man kör med SDL så ska man ju kunna porta programet mellan olika os lätt, men det funkar väl inte om man kör med Visual C++ eller?
Det skulle ju va skoj om man med inte allt för mycket jobb kunde porta programen mellan olika os.
JPEMedlem sedan juli 200310 inlägg Nej ! Varför skulle det vara TVUNGET att använda just visual C++ ? T.ex. Borland har gjort många bra C/C++ produkter.
Använder själv Borland 5.02 oftare än Visual C++.
Det finns t.ex. en stor nackdel med Visual C++ - du kan visserligen skapa konsollapplikationer, men behöver du t.ex. en reallägesapplikation - eller ett program med konsollgrafik , så går inte detta att skapa med VC++ 6.0, men väl med Borland 5.02.
Vilken nytta av sådana program finns det, kanske nån undrar ? Har man t.ex. Win98 så kan man t.ex. autoexec.bat köra både nyttiga applikationer (som t.ex. på egen - och bättre - hand kan spara de 15-20 senaste (olika) sytemregistren (dvs system.dat och user.dat) - och dessutom kan man göra "uppstarts-program" med häftig grafik som körs INNAN windows startat. (Det brukar imponera på de flesta, men funkar bara fram t.o.m. Win98 (ev Me, om man kan konsten att fixa till ett riktigt realläge för detta OS, vilket faktiskt visst lär gå att göra)
Jag föredrar borland compilatorn framför microsofts, men tycker å andra sidan att microsoft har ett mer lättarbetat IDE.
Detta gör att jag till mindre project använder BorlandC++ och till större VC++.
När det gäller VC++ och consol-grafik kan jag rekomendera funktionerna i WinBGI-paketet som finns på:
<http://www.garret.ru/~knizhnik/lang.html>
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Kolla in Borland's hemsida på momangen...
https://www.borland.com
C++ Builder använder jag själv både hemma och i arbetet. Enkelt och allt är helt objektbaserat.
Numera finns även C# Builder...
Kylix borde intressera dig om du vill skapa program för Windows / Linux.
JPEMedlem sedan juli 200310 inlägg Jag har kollat efter, och själv har jag 5 st IDEr för C/C++
(VC++, Borland 5.02, Rhide (DOSmiljö för DJGPP), Dev samt Borland C++ builder) dessutom har jag ytterligare en kompilator - Borland BCC55 tror jag den heter som jag kopplat till en extern editor avsedd för programmering - JFE). Av dessa provar jag för skojs skull samtliga - med ett undantag - lite då och då , och det kan vara intressant att jämföra t.ex. storlek på exe-filen, hastighet mm. (Och här får man då inte glömma bort att vissa IDEer har en debug resp en release version. )
Jag trivs bäst med Borland 5.02 , och denna är min "standard-miljö". Dock använder jag även VC++ för stora - "ickeDOS" -projekt.
Så mitt problem : Borland C++ Builder förstår jag inte på. Ej heller Delphi Pascal. Däremot kan jag ju VB (som väl borde vara till någon nytta i sammanhanget.
FINNS DET NÅGON SPECIFIK LITTERATUR (gärna på svenska) JUST FÖR C++ BUILDER ?? Tacksam för litteratur tips och även andra tips för den som kan C/C++ - och VB , men alltså inte C++ Builder ?