RulleMedlem sedan juni 2000166 inlägg Stiker ut hakan och utlyser en tävling ang en adressbok.
Det borde finnas en hel del som kan dansa sig över tangentbordet och swinga ihop en lösning.
Så, vem blir först ????
Mer info hittar ni här:
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=77676
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Toppen! :D
*har dock minimalt med tid själv just nu, men det borde inte hindra andra från att anta en sån här utmaning :)
RulleMedlem sedan juni 2000166 inlägg Svårare än jag trodde..........
Detta kanske var svårare att göra än jag trodde, eller ?
Men det är jag inte man att bedömma då jag har minimala C++ kunskaper.*har dock MSVisual C++ installerat*
Ingen som antagit utmaningen.......?
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg No offence, men om man söker på "address book c++" på Google så får man snabbt fram rätt mycket av de vanliga skolboksexemplena. Den här tex, uppfyller väl ungefär de krav du skrev den andra tråden.
Slutligen, av ren och skär nyfikenhet:
Rulle skrev:
den ska användas i syfte att labba med virus härhemma.
Hur använder man en konsolbaserad adressbok till att labba med virus??
nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Hmm .. Sidan jag länkade till verkar ha lagt av. Bifogar koden:
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
No offence, men om man söker på "address book c++" på Google så får man snabbt fram rätt mycket av de vanliga skolboksexemplena.
Det här är ju inget avancerat och i de grundläggande programmeringskurser jag gått har det funnits minst en lab med detta - med mer eller mindre avancerade features.
Men, det dyker ju ständigt upp del frågor här på forumet som kretsar kring liknande grejer, så tanken på att utlysa en tävling bland de som känner sig manade är ypperlig :)
*fattar inte heller vad en konsol-adressbok har med virus att göra ;)
PragmaMedlem sedan juni 200318 inlägg Gör en Ms acces databas.
Byt till ett enklare språk typ VB.
Det här skulle ev finnas i Visual Basic.
1.Gör en Ms access databas(*.mdb) i SQL.
exempel på en databas i SQL.
create table VIRUS_BOOK
(
DATE date,
AUTHOR string(35),
PAYLOAD string(40),
SIZE double,
TIME datetime,
NAME string(50),
VIRUS_INDEX counter
);
2. Använd objektet ADO(Active data objects). (även DBEngine)
Du kan även göra samma sak i C++ men då kräver det lite mer tid & kunskap(mycket mycket kunskap).
Att göra en välfungerande adressbok är inget man slänger ihop på några minuter. Funktioner som lägga till, ta bort, modifiera & sortera. Har jag kommit fram till att svåraste funktionen var att ta bort en post. I en adressbok som jag har gjort(inte för allmänheten) använde jag bla Win API funktioner som SetFilePointer,CreateFileMapping,MapViewOfFile & SetEndOfFile.
...pekare & pekare & pekare ...
Har man inga större krav går det säkert med skolexemplerna som finns på nätet.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Pragma... du vet inte ens om han önskar att programmet ska vara windowsbaserat eller ej ;)
PragmaMedlem sedan juni 200318 inlägg Jag skriver...
att det bjuder jag på.
Det skadar väl inte med lite tips.
Jag citerar mig själv
Har man inga större krav går det säkert med skolexemplerna som finns på nätet.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg Re: Gör en Ms acces databas.
Pragma skrev:
Du kan även göra samma sak i C++ men då kräver det lite mer tid & kunskap(mycket mycket kunskap).
Att göra en välfungerande adressbok är inget man slänger ihop på några minuter. Funktioner som lägga till, ta bort, modifiera & sortera. Har jag kommit fram till att svåraste funktionen var att ta bort en post. I en adressbok som jag har gjort(inte för allmänheten) använde jag bla Win API funktioner som SetFilePointer,CreateFileMapping,MapViewOfFile & SetEndOfFile.
...pekare & pekare & pekare ...
Idén med att göra en adressbok, torde för de allra flesta vara att träna på just dessa saker. Om det är adressboken i sig själv de är ute efter, finns det ju gott om redan färdiga program som man kan lagra adresser i.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
Det skadar väl inte med lite tips.
Nej, men nu ställdes frågan i ett C/C++ forum utan kravspec om plattform (kan lika gärna vara *nix, 16-bitars DOS, eller vad som helst) så VB hamnar lite OT om du förstår vad jag menar ;)
Jag känner mig lite skyldig då jag tipsade Rulle om att en tävling bland besökarna i detta forum vore skoj, då det dels ofta är frågor om saker som kan sättas samman till en adressbok och dels kanske vissa känner sig manade att färdigställa ett av sina projekt (har diskuterats ett antal ggr i programmering-övrigt). Med facit i hand verkar det där med 'tävling' inte vara nåt lyckat drag då andelen bidrag är 0, eller hur ;)
PragmaMedlem sedan juni 200318 inlägg Jag utgick ifrån att Rulle hade någon typ av Ms OS
eftersom han skrev följande.
Men det är jag inte man att bedömma då jag har minimala C++ kunskaper.*har dock MSVisual C++ installerat*
Han har Visual C++ och då har han väl ett Ms OS eller?
Rulle skrev.
Någon som har en adressbok att bjuda på, behöver inte vara något fansy, räcker att kunna köra den i "Dos-miljö".
Han tycker att det räcker med Dos-miljö, då är väl inte Windows-miljö något fel.
Det bästa är när man ställer en fråga att vara tydlig, tala om OS osv.
Jag börjar känna mig tjatig, nästa inlägg blir en färdig lösning,
annars inget alls.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Jaja.. gör hur tusan ni vill. Bara Rulle blir nöjd så ;)
Men en Dos-miljö är helt intetsägande om plattform och det går utmärkt (om man håller sig till ansi) att utveckla program för annat än MS i Visual C++.