webForumDet fria alternativet

Include-filer med mysql?

2 svar · 227 visningar · startad av d98rolb

d98rolbMedlem sedan apr. 200123 inlägg

Jag har tagit hem den fria versionen av QT och har byggt ett skal med QT designer som går bra att köra när man kompilerat med VC++ 6.0. Nu tänkte jag att lägga till lite funktioner som anropar mysql genom en lib-fil.

Men detta går inte alls verkar det som, när jag inkluderar my_sql.h utan nån mysql-kod i programmet får jag detta felmeddelande:

c:\mysql\include\mysql_com.h(116) : error C2146: syntax error : missing ';' before identifier 'fd'

Inte så konstigt eftersom kompilatorn inte har en aning om vad my_socket är för nåt i mysql.h:

my_socket fd; /* For Perl DBI/dbd */

Hm, efter lite efterforskningar hittar jag detta i my_global.h som nu inkluderas:

typedef int my_socket; /* File descriptor for sockets */

Detta medför att detta felet dyker upp:

c:\mysql\include\my_global.h(420) : error C2040: 'pchar' : 'int' differs in levels of indirection from 'char *'

Varför är inte alla includefiler oberoende i den mening att de inkluderar de filer som behövs? Så var det när jag gjorde Amiga-program och det fungerade utmärkt. Jag måste ha missat något vitalt här, för grabbarna på MySQL är ju knappast några nybörjare:-)

Nåt som förstår nåt, för det gör inte jag...

Mvh Roland

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Kan bero på VC, snarare än att mySQL-folket missat nåt.
Hursomhelst så är jag inte så säker på att ditt senaste felmess har med implementationen av mySQL-headers att göra. Det kan lika gärna vara du som anropar nånting fel... hur ser rad 420 ut i my_global.h? Hur behandlar du pchar i din app?

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det brukar stå i dokuemntationen till dom funktioer man vill använda vilka include filer som behövs.

Varför är inte alla includefiler oberoende i den mening att de inkluderar de filer som behövs?

Vilken kan var dumt om alla include filer skall includera alla filer som just den är beroende av, då hamnar man lätt i en cirkel att fil a includerar fil b som includerar a som ....., iofs så går det att skydda sig mot detta. Det är bättre att titta i dokuementationen vilka include filer som behövs.

257 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
125 ms — hämta forumlista (db)
127 ms — hämta statistik (db)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)