webForumDet fria alternativet

MFC

5 svar · 341 visningar · startad av Alpha II

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 579 inlägg

Hade tänkt att skita i att lära mig MFC och att göra windows fönster i c++. Jag är mest intresserad i att göra spel och då riytar jag allt i opengl eller dx. Men nu tänkte jag testa att göra en chat vilket visade sig svårt att göra i en konsol.

Så skulle någon kunna berätta (alt. skriva koden för det :) ) hur man skapar ett fönster som ska innehålla:
*1 text ruta
*1 ruta för att skriva in ett ip
*1 ruta för att srkiva in text
*1 knapp för att koppla upp sig
*1 knapp för att skicka text

(btw wf krånglar idag... får att ingen sida kan hittas överallt)

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

https://www.codeproject.com har en del artiklar m.m om MFC.

Marcus EMedlem sedan maj 20021 294 inlägg

Du vill inte använda MFC? I vilket fall är tillvägagångssättet detsamma.

Sparka igång Visual Studio, lägg till en resursfil, skapa en dialogruta i resursfilen och skapa kontrollerna som du vill ha. Sedan behöver du bara anropa DialogBox med rätt parametrar (eller koppla dialogrutan till en klass i MFC) och koppla händelserna till rätt kod. As simple as that.

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 579 inlägg

Det lät ju väldigt enkelt :l

Jag hade inte tänkt lära mig att göra windows kontroller över huvud taget... men eftersom jag vill lära mig winsock tyckte jag att en chat verkade ett bra projekt. DÅ måste jag ha ett fönster och hur jag skapar det bryr jag mig inte om. :OO

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 246 inlägg

Bifogar kod och exefil till det du ville ha, sen är det väl bara att du lägger till funktionerna du vill använda. (Hur det ska gå till utan att lära sig MFC är för mig en gåta, men det grejar du säkert:))

ChoronzonMedlem sedan aug. 20011 246 inlägg

Hittade även ha en chat som "fungerar" i gömmorna

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb