webForumDet fria alternativet

LPT Adress

2 svar · 254 visningar · startad av Reza

RezaMedlem sedan feb. 2001107 inlägg

Hej

Jag skulle vilja automatisk detektera adressen till LPT porten från min app.
Informationen finns i följande register nyckel (under Configuration Data):

HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE\DESCRIPTION\System\MultifunctionAdapter\5\ParallelController\0

Jag är medveten om att detta kanske inte är det bästa sättet, men det är nog den enklaste?
Finns denna information alltid på samma plats? Jag har själv testat med 2k och XP, men skulle vilja ha information om 9x.

En intressant sak som jag upptäckte var att adressen som presenteras här är kopplat till informationen i BIOS och inte till informationen i Windows, är det verkligen så eller har jag fel?

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Har egentligen ingen riktig bra koll, men här är det lilla jag vet:

Hela nyckelträdet HKEY_LOCAL_MACHINE\HARDWARE skapas dynamiskt av systemet vid varje boot och den information som finns där används bla av device drivers, så det borde normalt vara helt OK att utgå från den.

Att infon finns just under MultifunctionAdapter\5\ (5) kan du nog inte utgå ifrån. Borde vara bättre att leta efter ParallelController.

I 9x finns denna nyckel öht inte. Här http://www.lvr.com/jansfaq.htm står lite om hur man kan hantera skillnaderna. (Ungefär halva sidan ner. Sök på Toolhelp32ReadProcessMemory)

RezaMedlem sedan feb. 2001107 inlägg

Ännu en gång, tack för hjälpen niko!!! :birp
Jag kommer att använda alternativ 1 (Write a couple of values to each of the addresses… från länken du rekommenderade).

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)