Ska läsa en kurs i C-programmering (ej C++) och söker därför tips på bra utvecklingsmiljöer. De rekommenderar att man utvecklar sina program i Linux, men det går även bra med Windows om miljön stöder "ANSI-standard". Eftersom jag inte har Linux installerat på min hemmadator vore det trevligt om det finns nån bra/godtagbar utvecklingsmiljö för Windows.
Har fått tips på Dev-c++, Pacific c och MS Visual Studio vid fråga på annat forum. Dev c++ verkar intressant, men finns det andra bra programeringsmiljöer under Win?
Har installerat Cygwin, men greppar inte riktigt hur jag ska få kompileringen att fungera. Sökte på och har läst gamla trådar ang Cygwin, men det hjälpte inte. Så, vad krävs och hur går man tillväga för att kompilera en c-fil?
Jag har lagt in en path till cygwins bin-katalog i WinXP:s "Environment variables", men krävs det nåt mer? Ska t.ex c-filen ligga i nån särskild katalog? Inga Linux-kommando verkar för övrigt funka i prompten av cygwin-fönstret.
Men problemet är att det inte händer nåt när jag skriver "man gcc". Det kommer upp en text med "bach: man: command not found". Såg i en tråd att en snubbe inte hade nån ggc-fil i "cygwin\bin-katalogen" och det har inte jag heller.
Cygwin är ingen kompilator utan en slags *nix emulering för att köra *nix program så för att kunna använda gcc måste du tanka ned gcc och i samband med det bör du då även tanka ned man-sidorna.
Enklast är om du drar ned det du behöver genom setupen från Cygwin.
Inte så lätt att veta vad som kan vara bra att tanka ned i samband med cygwin-installationen. Jag installerade "default"-paketet och trodde då att man fick allt man behövde. Är det nåt mer än man och gcc man bör lägga till vid installation?
Det som är mest basic att ladda ned är bash, make och gcc (med respektive man-sidor). Sen går det att plocka på vart efter om man så önskar. Ska du bara kompilera vanliga c-filer utan extra lull-lull räcker ovan nämnda bra och kan vara en lämplig början :)
Ja, nu verkar det som jag kan kompilera och köra C-program. Tack för hjälpen!
Trodde först att man skulle göra det från cygwin-promten, men tydligen inte. Jag gjorde det via DOS-prompten istället. "man"-kommandot verkade dock inte funka. Åtminstone inte "man gcc". Det kom upp några felmeddelanderader och sist stod det "no manual entry for gcc".
Vad är förresten tanken med Cygwin-fönstret/prompten? Dvs vad kan man hitta på för kul där? :)
Du kan även starta proggs i cygwinfönstret genom "./_filensnamn_ "
Tanken är mer än att kompilera med gcc. Som jag redan skrev är det en slags emulering och man kan istort sett bygga ett mini-unix och prompten är då shell. Det finns en del features (typiska *nix)till att bygga vidare på gcc med och om man jobbar med program som man vill kunna porta mellan plattformarna är cygwin en bra utvecklingsmiljö (men dock inte den enda) :bire
Aha, ok! Jag tackar för snabbgenomgången. ;) Håller på o försöka trixa i UltraEdit så att man kan kompilera sin c-fil direkt mha snabbkommando eller knapptryck istället för att gå in i DOS och göra det. Är detta möjligt? Jag har lyckats fixa en direktlänk från UltraEdit till en DOS-ruta som tar mig till min "hem-mapp", men det vore trevligt att även göra att c-filen kompileras (och eventuellt körs).
Testade precis att (via DOS-promten/cygwin) kompilera och köra ett program som jag vet fungerar (eftersom jag kört det på Linux på skolan). Kompileringen (cqq -o fil fil.c) verkade gå bra, men när jag körde programmet och matat in godtycklig inputdata så gick bara programmet förbi den utskrift av data till skärmen som skedde i skolan.
Nån aning om vad detta kan bero på? Det är väl meningen att man även ska kunna köra program via Cygwin/DOS-promten?
Aha, ok! Jag tackar för snabbgenomgången. ;) Håller på o försöka trixa i UltraEdit så att man kan kompilera sin c-fil direkt mha snabbkommando eller knapptryck istället för att gå in i DOS och göra det. Är detta möjligt? Jag har lyckats fixa en direktlänk från UltraEdit till en DOS-ruta som tar mig till min "hem-mapp", men det vore trevligt att även göra att c-filen kompileras (och eventuellt körs).
Tyvärr verkar det i nuläget inte finnas nån länk vidare, men det kommer väl.
När jag kör cygwin brukar jag köra med UE för sig och cygwin för sig, då det går att växla mellan de senaste inmatade kommandona med piltangenten, men det är smaksak antar jag ;)
Hehe, jasså du är sugen på att se kod? :) Nej, det beror inte på koden. Vi testade den för bara några timmar sedan på skolan (via Xemacs och terminalfönsterkompilering) och då funkade den fint.
Ja, visst går det bra att ALT+TAB:a mellan UltraEdit och DOS-prompten, men det hade ändå varit trevligt att kunna sköta allt via UltraEdit. Förresten, du skrev att du körde UE för sig och Cygwin för sig, men använder inte du dig av DOS-prompten för att kompilera och köra C-filer?
Men om det inte rör sig om rena systemanrop till linux-kernel utan ren ansi-c kod ska det inte vara några problem att köra det efter omkompilering med gcc i cygwin.
289 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e